Äntligen
sol och lite ljumma vindar inför påskhelgen. En sån där helg som lockar till en
cykeltur men motvind och uppförsbacke förstör nöjet för en mindre tränad kropp.
Kanske lösningen är en elcykel som fram till nyligen fick stöd av statliga
subventioner.
Jo,
gärna det men inte till dagens priser. Jag resonerar så här. En treväxlad
Crescent kostar cirka 6 000 kr men en elcykel av samma märke kostar
20 000 kr. Skillnaden fordonen emellan är ett uppladdningsbart batteri och
en elmotor. Kan ett batterier och en elmotor samt montering verkligen kosta
14 000 kr? Det är knappast rymdteknologi i de här fordonen. Jag har
naturligtvis inte möjlighet att leda påståendet i bevis för då behöver jag
tillgång till handlarnas inköpsfakturor.
Branschen har med högkonjunkturens och
statliga subventioners hjälp passat på tillfället att ta ut höga
marginaler. Tids nog kommer en mättad marknad och hårdare konkurrens att pressa
priserna precis som för många andra varor. Frågan är när den dagen inträffar
men det kan varken du eller jag precisera.
Somliga
varor blir faktiskt billigare med åren. På 1970-talet arbetade jag som
försäljare på Luxor och en 28-tums färg-tv kostade 6 000 kr i butik.. Idag
kan du få en storbilds-tv med avsevärt bättre prestanda för samma nominella
pris men i praktiken har den blivit billigare. Tar hjälp av Prisjämföraren hos
SCB som berättar att 6 000 kr 1975 motsvarar 32 786 kr i dagens
penningvärde. Elektronikhandlarna skulle nog inte sälja så många apparater med
det priset idag.
Att denna utveckling skett till priset av att den
europeiska hemelektronikindustrin (inklusive Luxor) är utslagen på grund av
stenhård konkurrens från Asien är liksom en annan femma.
Kommentarer
Skicka en kommentar