Fortsätt till huvudinnehåll

Varför gå över ån efter vatten?


 
Redo för export till kommunens huvudort?
I dagarna är det tre år sedan det blev känt att Coop lade ner i Mjölby och att Willys tog över kooperationens lokaler. Beslutet sände en chockvåg genom gallerians intressenter och trycket ökade på kommunledningen att agera. Ingen galleria av den typen klarar sig utan livsmedelsförsäljning var den allmänna uppfattningen.

Jag ska inte plåga er med en detaljerad genomgång av vad som hänt sedan dess men i april 2018 tog kommunfullmäktige det formella beslutet att köpa Kvarnen för 73,5 miljoner kr. Det är mycket ovanligt att en kommun köper en kommersiell fastighet av den här typen.

Sedan dess har inte mycket hänt. Ytor på övervåningen (Folktandvårdens f d lokaler) har frigjorts för kommunala kontor, några omflyttningar har gjorts (Metz och Presenten) och medelålders herrar med timmen mitt i handen har slutat drömma om Clas Ohlson och Biltema. Förhandlingarna med Östenssons i Motala gav inget positivt resultat.

Ett par veckor före jul offentliggjorde Näringslivskontoret nyheten att man träffat ett avtal med Espresso House – ett kaffeställe med ungdomlig framtoning enligt näringslivschefen. Skånska Lasse och Lindex får maka på sig för att ge nykomlingen plats vid hissarna. Espresso House blir den tredje kaffeserveringen i den lilla gallerian.

Men varför Espresso House? Den största kommersiella succén i den här branschen är konditoriet i Väderstad. När jag har besökt stället hittar jag bekanta från Motala, Vadstena, Boxholm och Mjölby i de numera stora serveringslokalerna. Och då ska ni veta att det inte är det låga priset på brödet som lockar gästerna till Väderstad. Bagarna i Väderstad tar bra betalt för sina varor och ingen knotar.

Varför inte erbjuda Väderstadskonditoriets ägare att öppna filial i Gallerian? Varför gå över ån efter vatten?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom