Fortsätt till huvudinnehåll

Hemliga Jönsson ritar luftslott?



Rivning av stationshuset i Skänninge eller renovering för tio miljoner kr? Ska Mjölby kommun få den lokala valfråga som saknades i 2006 års valrörelse? En fråga som engagerar kommunens invånare och tvingar ut partierna på banan?

Nja, det verkar inte så.

Jag mejlade ett antal likalydande frågor till kommunalråden Monika Gideskog (M) och Carina Jönsson (S). Svaren var likalydande och kan sammanfattas på följande vis: Nej, detta blir inte någon valfråga. Det finns åsikter för och emot i samtliga partier. Visst vore det trevligt med ett upprustat stationshus, men är det värt priset? Och hur fylla det med ett vettigt innehåll? Nej, det är för tidigt för att ta ställning ännu.

Mitt intryck är att de båda stora partiernas företrädare i likhet med tekniska kontoret vill riva av ekonomiska skäl men hukar för en röststark, lokal opinion.

Men på en punkt skilde sig Jönssons svar. ”Det har kommit upp ett intressant alternativ som om alla bitar faller på plats blir riktigt bra. Men det är för tidigt att berätta vad”. Hemlighetsmakeri skapar distans mellan väljare och valda och det ogillar jag.

Tiden får utvisa om det finns någon substans i Hemliga Jönssons planer eller om hon bara ritar luftslott i valtider. Men någon gång måste Jönsson visa esset i rockärmen för det brådskar. Enligt Östgötatidningen vill Banverket ha ett svar i sommar annars försenas planeringen av pendeltågsstationen.

PS
Varför Hemliga Jönsson? Jo, mina referenser finns i idrottsvärlden. Namnet är hämtat från Malmö FF:s Egon Hemliga Jönsson (1922-2000), en duktig ytterhalv med fyra svenska mästerskap och 22 landskamper på sitt samvete.
DS

Kommentarer

  1. Finns skäl att följa din blogg ser jag :)

    SvaraRadera
  2. Yes, why not. Berätta om din bok förresten. Förlag, skribent, fotograf...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.