Fortsätt till huvudinnehåll

Hemliga Jönsson ritar luftslott?



Rivning av stationshuset i Skänninge eller renovering för tio miljoner kr? Ska Mjölby kommun få den lokala valfråga som saknades i 2006 års valrörelse? En fråga som engagerar kommunens invånare och tvingar ut partierna på banan?

Nja, det verkar inte så.

Jag mejlade ett antal likalydande frågor till kommunalråden Monika Gideskog (M) och Carina Jönsson (S). Svaren var likalydande och kan sammanfattas på följande vis: Nej, detta blir inte någon valfråga. Det finns åsikter för och emot i samtliga partier. Visst vore det trevligt med ett upprustat stationshus, men är det värt priset? Och hur fylla det med ett vettigt innehåll? Nej, det är för tidigt för att ta ställning ännu.

Mitt intryck är att de båda stora partiernas företrädare i likhet med tekniska kontoret vill riva av ekonomiska skäl men hukar för en röststark, lokal opinion.

Men på en punkt skilde sig Jönssons svar. ”Det har kommit upp ett intressant alternativ som om alla bitar faller på plats blir riktigt bra. Men det är för tidigt att berätta vad”. Hemlighetsmakeri skapar distans mellan väljare och valda och det ogillar jag.

Tiden får utvisa om det finns någon substans i Hemliga Jönssons planer eller om hon bara ritar luftslott i valtider. Men någon gång måste Jönsson visa esset i rockärmen för det brådskar. Enligt Östgötatidningen vill Banverket ha ett svar i sommar annars försenas planeringen av pendeltågsstationen.

PS
Varför Hemliga Jönsson? Jo, mina referenser finns i idrottsvärlden. Namnet är hämtat från Malmö FF:s Egon Hemliga Jönsson (1922-2000), en duktig ytterhalv med fyra svenska mästerskap och 22 landskamper på sitt samvete.
DS

Kommentarer

  1. Finns skäl att följa din blogg ser jag :)

    SvaraRadera
  2. Yes, why not. Berätta om din bok förresten. Förlag, skribent, fotograf...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna