Fortsätt till huvudinnehåll

Två stora företag - två olika problem




Det är 15 kilometer mellan kommunens två största privata arbetsgivare Toyota Material Handling (BT) och Väderstad-Verken.  Båda är verksamma i verkstadsindustrin och brukar klaga på brist på kompetenta svetsare men där upphör likheterna. Toyota ingår i en av världens största fordonskoncerner medan Väderstad-Verken är familjeägt. De senare gödslar lokala medier med pressmeddelanden medan det kan gå år mellan presskonferenserna på Toyota.

Toyota kör så det ryker och efterfrågan på elektriska lagertruckar är mycket stor. Väderstad-Verken har efter många år av oavbruten uppgång tvingats varslat 100 anställda i september.. Konflikten i östra Ukraina har minskat efterfrågan radikalt på en marknad där företaget tidigare levererat 200 maskiner om året till nuvarande 25.

Men nu hettar det till på Svarvargatan. Produktionen bedrivs i tvåskift och i många år har kvällsskiftet haft en ledig fredag. Det vill företagsledningen ändra på för att bättre utnyttja resurserna i en konjunktur med stor efterfrågan. Det finns enligt chefen för BT Products ingen möjlighet att ta in mer personal. Facket har sagt nej och i början av veckan strandade de lokala förhandlingarna. Om ingen öppning nås gäller de nya arbetstidsreglerna från årsskiftet. Metallfacket säger att en ledig fredag är nödvändig för att återhämta sig efter en vecka med arbete fram till midnatt. Centrala fackliga företrädare säger att det är ovanligt att parterna inte kommer överens i de lokala förhandlingarna. Toyota är ett undantag i Sverige.

En källa med mångårig erfarenhet från verkstadsgolvet säger att det pågår en ”japanisering” av Mjölbyverkstaden. Steg för steg tar företagsledningen beslut som strider mot den svenska mentaliteten och traditioner på arbetsmarknaden. Kulturkrocken är inte över trots att Toyota ägt BT sedan tolv år.

För att sammanfatta. Mjölby har ett framgångsrikt, lokalt ägt företag som måste säga upp personal på grund av omständigheter man inte råder över.

Mjölby har ett lokalt baserat, multinationellt företag med fulla orderböcker och kapacitetsproblem.  Var föredrar du att jobba?



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom