Fortsätt till huvudinnehåll

Marknadsutroparen vid sargkanten



 
Gott käk. säljande tal.

 För ett par år sedan träffade jag en ungdomskompis på Cloetta Center. Vi hade inte setts på många år passade vi på att fira ordentligt genom att se LHC-Luleå från restaurangen. Blodiga, möra biffar har alltid intresserat pojkarna från Motalas norra delar.

Några minuter före matchstart dök Mike Helber upp i restaurangen tillsammans med Anders Mäki. De växlade några ord med Luleås sportchef Osten Bergström innan Mike Helber greppade mikrofonen och höll ett ledigt tal utan manus. Jag insåg att dessa välkomsthälsningar hörde till ritualen inför matcherna för det är i restaurangen de omhuldade sponsorerna håller till.

Mike Helber nämnde bland annat att vi skulle få se en blivande världsstjärna på isen denna kväll och det var Mattias Bäckman han syftade på som vid det laget var draftad av Detroit Red Wings. Jag måste erkänna att Mike Helber lät mycket övertygande på den punkten, han är en duktig säljare. Lite som en gammaldags utropare på Skänninge marknad: ”Kom och se, kom och se geten med två huvuden och damen utan underkropp”.

Nåväl inför denna säsong reste Bäckman över pölen men det gick inte så bra. Tidningsrapporter säger att han misslyckats att ta en plats i svensklaget och att han inte fått spela de senaste matcherna i AHL och att han numera är på väg tillbaka hem till Saab Arena, Stora torget och S:t Larsgatan. Visst var Bäckman duktig i LHC men ingen dominant som Magnus Johansson var då eller som Jonas Junland är nu.

Och Mike Helber är på utgång för att utöva sin talekonst på en annan mer prosaisk arena (bemanningsbranschen?). Där lär han inte få dagliga telefonsamtal från Per Bergsten på Corren i varje fall.

På tal om utgång undrar jag hur man ska tolka en artikel i dagens Corren. När Lollo Asplund väljer att kalla samman Moderaternas främsta lokala företrädare för att efterhöra synen på Anna Kinberg Batra och valet i mars, är det inte Paul Lindvall som intervjuas utan Catharina Rosenkrantz och Christian Gustavsson. Något säger mig att vid ordinarie val 2018 leds Linköpingsmoderaterna av Gustavsson och att Lindvall får mer tid att titta på hockey.





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.