Fortsätt till huvudinnehåll

Backen i anfallszonen till 2018?




Den som en gång bott i Vadstena släpper aldrig stan. Under 1970-talet var det vår hemstad och vår dotter är född här. Det är skälet till att jag ägnar dessa rader åt Vadstena och framförallt dess nya handlingskraftiga ledning bestående av Konsensus och Socialdemokraterna. Vadstena är unikt i mer än ett avseende och ingen som bott där lämnar orten helt och hållet.

Det var nog en och annan Vadstenabo som drog efter andan när majoriteten presenterade en skattehöjning på kr 1:25. Så höga skattehöjningar på ett bräde är ovanligt i vårt län. Nödvändigt förklarar kommunstyrelsens ordförande Mats Wahrén för att höja standarden i skolan, barn- och äldreomsorgen och framförallt för att få fart på bostadsbyggandet om befolkningsmålet på 10 000 invånare ska bli verklighet. Om man läser dagens debattartikel i Corren är det uppenbart att Wahrén ser skattehöjningen som en framtidsinvestering. Fler invånare är nödvändigt för att inte bli uppslukade av den glupska grannen i norr (jämför självständighetsdebatten på 70-talet). 200 nya bostäder är målet under innevarande mandatperiod.

Kommer Konsensus och Socialdemokraterna att lyckas? Ja, det återstår att se men det är bråttom. Bara tre år återstår till nästa val och otåliga väljare kräver snabba resultat. Hos gemene man finns ingen förståelse för att den kommunala beslutsprocessen är långsam och omständlig.

Mats Wahrén måste hitta ett sätt att hålla grytan kokande i den egna partiorganisationen och hos koalitionspartnern. Annars får den gamle hockeybacken uppsöka avbytarbänken 2018 och det är inte lika roligt. Men än så länge befinner han sig i anfallszonen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna