Fortsätt till huvudinnehåll

Vad döljs under Vätterns mörka yta?



Vad finns under ytan?

Vilka hemligheter döljs i Vätterns mörka vatten utanför Hästholmen? Sjöpolisen är på väg att bärga kvarlevorna efter en av de 24 ombordvarande som följde med ångaren Per Brahe i djupet den 19 november 1918. Kan det vara lämningarna efter den olycklige befälhavaren Boija som av samtiden ansågs som skyldig till haveriet? Bland de omkomna fanns tecknaren John Bauer och hans familj.

De här uppgifterna kan läsarna av Östgöta Correspondenten ta del av i dagarna. I spåren av svåra olyckor följer alltid spekulationer eller skrönor. En sådan är att kapten Boija skulle överlevt och tagit med sig skeppskassan iland för att sedan emigrera till USA. Den historien har noll procents sannolikhet. Att en medelålders man tar kassaskrinet i munnen för att simma i land under en av årtiondets svåraste stormar är helt enkelt inte trovärdigt. Han följde med sitt fartyg i djupet precis som övriga ombordvarande.

Fakta om olyckan är att samtliga kroppar utom sex återfanns vid bärgningen 1922. Fartyget var överlastat och förlorade manöverförmågan i den hårda vinden. Rederiet var känt för att pressa befälhavarna att överlasta sina fartyg.

Mina funderingar kring artikeln rör sig i en annan riktning. Varför har marinarkeologerna intresserat sig för olyckan just nu – 97 år efteråt? Det har väl funnits hur mycket tid som helst under 1900-talet? Vem drar nytta av den här publiciteten just nu? Kan det hänga samman med att det kommunägda hamnbolaget och Peab försöker sälja dyra bostadsrättslägenheter i hamnen.

Jag märker att mina tankegångar blir lite väl konspirationsteoretiska och konspirationsteoretiker står inte högt i kurs hos mig. Å andra sidan kan man säga att försäljningen påverkas väl inte av att Corren och Östnytt berättar om dykningarna?  Det måste väl vara andra faktorer som påverkar ett eventuellt köpbeslut?¨

Nej, jag avskriver den konspirationsteorin men tycker att en grundlig undersökning av olyckan kommer väl sent.

Vad händer nu? Skelettdelarna bärgas och genomgår någon form av rättsmedicinsk undersökning. Akademiker tar tid på sig och när resultatet är klart har tidningarna glömt historien från oktober 2015. Och Per Brahes haveri faller i glömska igen. Den här historien är nog bara intressant för fackfolk. Betydligt svårare haverier har som bekant inträffat senare i vårt land.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna