Fortsätt till huvudinnehåll

Vi sniffade i den kriminella gråzonen





Min f d kollega på Corren, Åke Alvin, provar öl i spalterna och brygger eget öl i källaren. Inget annat han skrivit har givit upphov till så många glada kommentarer påstår han.

Tråkigt att behöva påpeka det men sådana källarövningar är inget nytt under solen. Redan i mitten av 1960-talet sysslade vi med slika ting i Motala. Stans norra delar; Praktiska Realskolan, Storgatan och Herrgårdsgatan var miljön för detta drama. Undertecknad, Skepparn Skeppstedt och Roger Stark hette den edsvurna trion som gick till verket för att höja underhållningspocenten i denna sömniga del av stan.

Roger hittade en annons om ölbryggning från ett postorderföretag. Tillsätt bara vatten och låt bryggningen sköta sig själv X antal dagar läste vi. Men var? Det löste sig också. Roger, som redan på den tiden var en avancerad fotograf, hade eget mörkrum hemma på Herrgårdsgatan och där placerades dunken. Hans mamma, Irene, undrade förstås varför det stod en extradunk i utrymmet. ”Lugn morsan, jag provar en ny sorts framkallningsvätska speciellt anpassad för Kodak Tri X svarade Roger”. Hon trodde honom inte men lät den nyfikna trion hållas.

Dagen för provsmakningen närmade sig och tonåringarna var spända på resultatet. För att celebrera den högtidliga dagen hade jag köpt tre bastanta ölsejdlar från Hjalmar Blomqvists Eftr. mitt emot kyrkan. Under andäktig tystnad fyllde vi glasen med den skummande vätskan. En djup klunk. ”Oh, fy f-n, vad är detta?” skrek vi med en mun. Ölen var odrickbar och jag fick omgående uppsöka toaletten. Detta skurvatten hade definitivt inte platsat i Alvins ölprovningar.

Nu var goda råd dyra. Vi hade ju investerat lite pengar i bryggsatsen och ett krigsråd inleddes. Vi säljer skiten.

Nästa dag använde vi all vår marknadsföringstalang på långrasten och berättade med stor inlevelse vilken rusgivande (smaken var inte så noga) dryck som förvarades i mörkrummet på Herrgårdsgatan. Två killar i min klass nappade och förklarade att ölen kom väl till pass vid en kommande skoldans på Eköns fritidsgård som elevrådet arrangerade (jo, vi satt i den styrelsen också). De raglade lite lätt men kvällen förlöpte utan andra incidenter än en spräckt ruta som de var oskyldiga till.

Jag var lite orolig inför måndagsmorgonen men köparna höll masken och sa att det smakade okey men det kunde gärna varit lite starkare för det var yrsla de ville åt. På den tiden pratade vi inte beska eller boquet utan det var yrsla som var viktigast, långt före pocentjakten i Sällskapsresan. Vi fick förhållandevis bra betalt vilket vi omsatte i äkta vara, förmodligen silverrom eller andra högklassiga godsaker.

Vad gick snett? Antingen var produkten ett geschäft eller så hade vi för bråttom. Antagligen det senare.

Hur gick det för trion som så tidigt sniffade i den kriminella gråzonen? Väntade Långholmen eller Skänningeanstalten? Nej då, en blev byggnadssnickare och två journalister. Alla tre äkta män med barn och barnbarn. Ni får inte dra några förhastade slutsatser om sambandet mellan yrkesval och dryckesvanor. Köparna blev ombudsman och ingenjör.

En av de stackars köparna har jag kontakt med idag och han kommer troligen att protestera mot verklighetsbeskrivningen. Men jag kommer att hänvisa honom till Motala Tidnings insändarsida. I de här spalterna är jag oansvarig och oväldig utgivare.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom