Fortsätt till huvudinnehåll

En liten stad har sina fördelar





En liten stad har sina fördelar. Tidningen Fokus årliga boundersökning placerar Mjölby på tredje plats bland Östgötakommunerna. Linköping är bäst i länet med Norrköping på andra plats. Stockholm toppar i hela landet.

Men så är det inte naturskönhet, kanaler, historiska byggnadsverk, golfbanor eller skärgårdsöar som premieras utan mer prosaiska variabler som bäst att vara ung, bäst att arbeta, bäst att vara äldre etc. Sådant som behövs för att få vardagslivet att fungera för en Svenne. (Tilläggas kan att utsmyckning av rondeller inte är en del av undersökningen).

Om man tittar närmare på Östergötland slås man av att de största kommunerna toppar tabellen, ja med undantag av Mjölby förstås. Ett större skatteunderlag ger möjligheter till satsningar på kultur- och fritidssektorn och många människor på en mindre yta ger underlag för det kommersiella utbudet. Det händer mer i residensstaden än i Kinda för att ta ett exempel.

De fem minsta kommunerna intar bottenplatserna i Fokus undersökning. Valdemarsvik är cementerat i bottenskiktet på plats 287 bland landets 290 kommuner. Här hjälper det inte med ett stort antal fritidshus på vackra skärgårdsöar.

Undersökningen är nog inte heltäckande eller invändningsfri och kommunalråden i de sämst placerade kommunerna hittar säkert motargument. Fokus har dock inte pratat med någon av dem men lokaltidningarna hittar säkert spaltutrymme.

Den östgötska serietabellen
Linköping 13 (10)
Norrköping 26 (37)
Mjölby 69 (75)
Motala 97 (138)
Söderköping 100 (101)
Finspång 144 (119)
Kinda 172 (170)
Åtvidaberg 187 (184)
Vadstena 200 (167)
Boxholm 234 (212)
Ödeshög 243 (236)
Ydre 254 (256)
Valdemarsvik 287 (284)


Det omdiskuterade Svartå Strand tar form. Här byggs cirka 100 lägenheter i punkthus.
 
Fler glädjande nyheter för Mjölbys del. Internationella handelshögskolan i Jönköping har gjort en alternativ undersökning som kallas Mest bäst att bo för pengarna. Här hamnar Mjölby på plats nr 17 i landet. Piteå toppar listan strax före Örnsköldsvik.

Charlotta Mellander, professor vid Högskolan i Jönköping kommenterar undersökningen så här.

”I toppen hittar vi stället en rad kärnkommuner runt om i landet som helt enkelt är bra platser att bo på men där huspriserna inte hunnit sticka iväg i samma utsträckning som exempelvis i Stockholmsregionen”.

Mycket boende för pengarna alltså. Inte illa. Faller övriga bitar på plats är alltså Mjölby en bra ort att bo på även om det saknas djurpark, kilometerlånga sandstränder eller slott. Att golfbanan håller hög klass visste ni förstås innan.

Undrar om det var det som förra kommunalrådet Jörgen Oskarsson hade i tankarna när han i dagens Corren kommenterade första spadtaget av bostadsprojektet Svartå Strand där det kommunala bostadsbolaget och HSB bygger knappt 100 lägenheter i ett gemensamt projekt. Det är 30 år sedan HSB bygger nytt i Mjölby.

”Det är inte så många år sedan en riktigt bra bostadsrätt i Mjölby kunde köpas för några tiotusentals kronor. Det hindrade HSB och andra att bygga nytt i Mjölby. Bostadsrätterna var helt enkelt för billiga”, sa Oskarsson.

En bekräftelse av en HSB-representant saknas men Oskarsson brukar vara välinformerad.

Svartå Strand har diskuterats i nio år och jag har under resans gång uttryckt mina tvivel över om projektet någon gång skulle realiseras. Men nu är det igång och väl det. Alla Mjölbybor applåderar inte. Det har med all tydlighet framgått av diskussionen kring rivningen av Bemab-huset som gjort sin långa resa i förvaltningsdomstolarna.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.