Fortsätt till huvudinnehåll

Rond 4 i Rosornas krig



Motalatåge - först står det...


Ni har väl noterat att rond 4 i Rosornas krig utspelas på ett fiktivt järnvägsspår – ett triangelspår som skulle förkorta restiden mellan Motala och Linköping med tio minuter.

Motalas ks-ordförande Camilla Egberth(S) lanserade idén i ett debattinlägg för ett par veckor sedan. Hon fick mothugg direkt av partikamraten Jörgen Oskarsson, kommunfullmäktiges ordförande i Mjölby. Han konstaterade att det strider mot det kommunala planmonopolet. Mjölby går aldrig med på ett förslag som politikerna betraktar som fientligt.

Camilla Egberth återkom med en ny debattartikel i måndags denna gång uppbackad av gruppledarna från respektive parti dock utan att nämna det kommunala planmonopolet.

Dags för rond 4 i dagens Corren med Oskarsson vid pennan. Om jag vore lagd för dramatiska formuleringar, vilket jag sällan är, skulle jag kalla Oskarssons inlägg för ett lustmord på kollegan i nordväst. Om man är snäll kan man säga att Mjölbypolitikern, som har 13 års erfarenhet som kommunstyrelsens ordförande, tar sin relativt oerfarna kollega i örat.

Hör bara: ”I sitt inlägg den 20 mars berör de dock inte min tyngsta invändning mot förslaget: det kommunala planmonopolet gör det omöjligt för Motala att driva igenom ett förslag som Mjölby betraktar som fientligt. Det är en gåta för mig och att Camilla Egberth och övriga gruppledare inte har innebörden av gällande lagstiftning klar för sig”.

Och vidare: ”När man tar politisk strid är det klokt att först ta in relevanta fakta och sedan sortera argumenten. Camilla Egberth har varken gjort det ena eller andra. Om hon hade tagit del av vår översiktsplan för Mjölby så skulle hon noterat att det område som Motala tänker sig triangelspåret på är markerat som riksintresse för naturvård. Det är geologiska formationer som från istiden som motiverar skyddet”.

”Misstaget kunde ha undvikits om man tagit kontakt med ledningen i Mjölby för att få rätt information. Det har man inte gjort utan istället drivit frågan via nyhetsartiklar och debattinlägg i media i snart ett års tid. Ett triangelspår är ett hot inte bara mot Mjölbys utveckling. Det skulle även drabba resande från Boxholm och Tranås och de som pendlar mellan Motala och Mjölby. Det är naivt att tro att den politiska ledningen i Mjölby stillatigande skulle acceptera detta" skriver Jörgen Oskarsson.

... sen går det.

Intressant utveckling av den politiska retoriken. Efter många år som kommunreporter I Mjölby vet jag att det är väldigt sällan som det största partiet bråkar offentligt utan traditionen är att debattera bakom lyckta dörrar.

Återstår att se om det blir någon femte rond i ordkriget. Bollen ligger hos Camilla Egberth om hon vill fortsätta att rita om järnvägsnätet i Östergötland.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.