Fortsätt till huvudinnehåll

Inte bara Mjölby




Ta en titt på bilden ovan. Är det sista gången du ser kooperationens logga i Mjölby?
Det var i mitten av januari när nyheten spreds att Coop Extra lägger ner i Mjölby. Sex års olönsam handel var tillräckligt. De nya, fina lokalerna från 2011 överläts till Willys som flyttade ut från Galleria Kvarnen.

Beskedet väckte uppståndelse då kooperationen tidigare haft en stark anknytning till Mjölby genom ägandet av stans största privata arbetsgivare BT Products (numera Toyota). Men rörelsens misslyckande är inte något lokalt fenomen isolerat till Mjölby utan en trend i hela landet. Kooperationens kräftgång från att vara marknadsledande på 70-talet till dagens position beskrivs ingående i tidskriften Fokus.

Coop Sverige har varit en förlustmaskin de senaste 20 åren. Resultatutvecklingen påminner om en val som kommer upp emellanåt för snappa luft men som mesta tiden befinner sig under ytan. Fleråriga djupdykningar med enorma förluster har avbrutits av enstaka år med blygsamma vinster. Läser man verksamhetsberättelserna för de fåtaliga vinståren hävdar de att utvecklingen har vänt och verksamheten ”står väl rustad för framtiden”. När det gäller grenen optimistiska floskler är koncerndirrar nästan lika duktiga som fotbollstränare.

Ett exempel är år 2010 när KF:s dåvarande vd Lars Idermark påstod just detta. Istället vände resultatet kraftigt neråt och 2011-2013 ledde till en nära döden-upplevelse för den svenska kooperationen.

Man kan tro att kooperationen är en föråldrad affärsmodell men kollegerna i Norge, Danmark och Finland är marknadsledande. I Norge köpte Coop Norge ut Icas blödande verksamhet.

Vad är förklaringen? Jo, enligt Fokus har högsta ledningen gjort en rad missgrepp. Den lokala och regionala förankringen har upphört och lönsamma stormarknader i tätorternas utkanter har övergivits. Plus konkurrens från främst Ica som idag är marknadsledande i Sverige. Många Ica-handlare tjänar grova pengar.

Allt detta behöver inte bekymra de lokala konsumenterna. De funderar nog mera över vad som ska hända i Willys övergivna lokaler i gallerian. De stora plåtjalusierna dominerar blickfånget och gör ingen besökare glad.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna