Fortsätt till huvudinnehåll

Rivstart för lägereldsprogram




Inkomstbringande ställe?


Bingolotto diskuteras just nu på sociala medier. Somliga håller på den sparkade programledaren Ingvar Oldsberg medan andra tycker att Rickard Olsson är ett bra val. De flesta spelare struntar i vem som leder programmet utan hoppas på tur och att kulorna rullar in. Jag föreslår ett program som gör livet surt för både Bingolotto och Postkodlotteriet.

I morse – i det där behagliga drömlandet – mellan sömn och vakenhet fick jag en strålande idé. (Ja, jag är inte blygsam när det gäller att betygsätta mig själv). Söndagskvällen inleds med ett trafikprogram i SVT 1. Det går ut på att lotta fram en person som får intäkterna från kommande veckas trafik- och parkeringsböter i en speciell kommun. Programmet har dagliga uppföljare där man ser hur kontot fylls på av dem som är för tajta på gasen eller parkerar fel. Spänningen hålls vid liv varje dag för att kulminera till Tipsextra och lördagsgroggen. Så rullar det på vecka efter vecka med avbrott för juli månad för då är det polisfritt i hela landet.

Östergötland har 13 kommuner och den som vinner Linköping eller Norrköping är att gratulera. Den som vinner i Söderköping eller Boxholm har inte lika kul för där finns varken trafik eller polis. Synd på att Boxholm är polisfritt för annars kulle Långe Syna var ett utmärkt ställe för fartkontroller för att inte tala om 32:an vid Dalstorp där jag själv lade 1 300 spänn för några år sedan. Programmet kan också få spin-offeffekter. I Motala kan ytterligare en vinnare erhålla tio procent av intäkterna från BRON.
 
Tio procent räcker det?
Det är inget som hindrar att vinnaren rör sig på gator och torg eller posterar sig vid strategiska platser och rapporterar trafiksyndare till polisen. Visst skulle det röra om i grytan.

Programmet kommer att väcka uppståndelse och vinnaren blir en kändis. Tidningarna slåss om att få intervjua vinnaren om hans/hennes hobbyer som knyppling, bilmekande och trädgårdsskötsel. Bankerna hakar på och levererar placeringstips på börsen. Volvo kanske?

Vad ska programmet heta? Trafikkarusellen, Start o Stop eller Rivstarten? Jag håller på det sistnämnda. Vem ska leda programmet? En omstart för Ingvar Oldsberg eller Martin Timell? Nja, jag tror Bosse Bildoktorn från Vetlanda är den som ska snurra på hjulet. Hans trivsamma småländska dialekt och ödmjuka framtoning går hem i stugorna. Inget hindrar arrangörerna från att lägga in traditionell trafikpropaganda typ don´t drink and drive.

Rivstarten blir ett lägereldsprogram som inte skådats i detta land sedan Lennart Hylands dagar. Ingen tvekan om vad som dominerar snacket på förmiddagskaffet på jobbet en måndag.

Du har förstås räknat ut att detta är fria fantasier. Men kombinationen av stora pengar och TV är oemotståndlig i en galen värld. Kom ihåg var du läste det först.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna