Fortsätt till huvudinnehåll

Betalt för gammal ost




Cecilia Stegö Chilò – Linköpingstjejen som var kulturminister i tolv dagar - gör en skarp vidräkning med svenska massmedier i dagens krönika i Corren. Medierna har förvandlat människor till insatsvaror i en upplevelseindustri som har allt mindre med traditionell journalistisk att göra. Hon tar SVT:s klumpiga behandling av Anna Holmlund under Idrottsgalan som ett riktigt dåligt exempel. Hon pekar ut Uppdrag Granskning och kvällstidningarna som andra klandervärda. Tung kritik från en höjdare som sysslat med det mesta inom svenskt samhällsliv även om statsrådskarriären blev kort.

Mycket av hennes kritik går att instämma i men jag misstänker att Stegö ger betalt för gammal ost. Det var ju medierna som indirekt såg till att hennes sejour som kulturminister i den nya borgerliga regeringen 2006 bara blev tolv dagar lång. Den 16 oktober avgick hon som kulturminister på grund av all medial uppmärksamhet och att hon blivit polisanmäld av Radiotjänst och Transport. Hon medgav i efterhand att hon aldrig betalat TV-licens förutom de två år familjen bodde i Tyskland. Licensskolket började som en ungdomsprotest eftersom hon ansåg att statlig television är fel i princip. Utnämningen av henne var kontroversiell eftersom hon lämnade Moderata redan 1995 som en protest för uteslutningen av EU-motståndaren Björn von der Esch.

Om vi går ännu längre tillbaka i tiden har Stegö faktiskt tillhört den andra förhatliga sidan. Som reporter på Svenska Dagbladet 1998 fällde hon en tolvtaggare i Stockholms finansborgarråd Mats Hulth (s) och hans flitiga bruk av stadens kontokort på huvudstadens bättre krogar. Han var så frikostig mot sig själv och sina polare att Sölve Conradsson i Motala framstod som en gärdsgårdslirare. Flera tidningar hakade på och det slutade med att Mats Hulth avgick. Här kan man tala om drev men det är ju 20 år sedan och Cecilia Stegö Chilò kanske har glömt? Hon är för övrigt inte den första som insett att växelbruk mellan journalistik och politik kan gynna karriären. Det har gått bra efter avslutad karriär inom journalistiken och hon är styrelseproffs i bland annat Saab AB och det är väl det finaste en f d Linköpingsbo kan uppnå.
                                                                      *

Nu till en lokal fråga i Mjölby. Banker är märkliga inrättningar. Först kör man bokstavligen ut kunderna på gatan till Bankomaterna och när systemet väl är etablerat plockar man bort de blåmålade lådorna. Vid årsskiftet försvann den vid Handelsbankens kontor på Kungsvägen och den 29 januari försvinner den vid Länsförsäkringars kontor på Kungsvägen 56. Återstår gör fyra kontantautomater: en vid järnvägsstationen, en utanför Swedbank vid torget, en i Gallerian och en vid Lundbyhallen.

Bankomat AB heter det gemensamt av bankerna ägda bolaget som sköter bankomaterna och det söker lokal för ett kontantcenter i Gallerian. Ja, vad väntar ni på? Det finns gott om lediga lokaler i varuhuset. Förresten kan du köpa utländsk valuta och göra utlandsbetalningar på Hallbergs Tobak så med lite god vilja kan man väl kalla Hallbergs för ett kontantcenter också?

Mjölby har fyra konventionella bankkontor med prydliga tjänstemän bakom disken som det går att prata med: Länsförsäkringar, Handelsbanken, Swedbank och Danske Bank. Hur länge det nu varar.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom