Fortsätt till huvudinnehåll

Goda odds för fritt fiske




Glada fiskare kantar dammen i sommar?

Esa Hämäläinen har en god chans att hans medborgaförslag om fritt fiske för ungdomar i dammen i centrala Mjölby blir verklighet Den slutsatsen drar jag efter en mejlkonversation med tekniska nämndens ordförande Pelle Gustafsson.

Jag frågade Pelle om vem som har fiskerättigheterna i dammen – kommunen eller MSE – och om det verkligen existerar ett protokollfört beslut om fiskeförbud. Jag frågade också varför förbudet inte är infört i de lokala ordningsföreskrifterna. Pelle svarade först att han hade svårt att efterforska förbudets historik eftersom kommunen bytt ut de tjänstemän som hanterat den här typen av frågor.

”Det var en väldigt bra fråga du ställde, jag har ägnat några timmar på nätet åt att försöka finna ett svar på frågan om vem som har fiskevatten mellan broarna i Mjölby. Tyvärr är jag mer förvirrad nu än när jag startade så jag kan tyvärr inte ge dig något snabbt svar, det är väldigt tydligt från Öringe till Burensköldsbron och från en punkt nedanför hembygdsgården fram till Öjebro, men genom centrala Mjölby kan jag inte hitta något vilket kan betyda att fiskerätten ligger hos några tidiga fastighetsägare eller möjligen hos MSE som du föreslog. Jag har satt förvaltningschefen på service- och teknikförvaltningen på att lösa frågeställningen, jag återkommer till dig så fort jag har ett svar.”.

Några timmar senare återkom Pelle med följande hoppfulla svar:

Fiskerätten mellan broarna ägs av kommunen som markägare och reglerna säger att det alltid är markägaren som tillåter fiske om man så önskar. I de områden som sköts av fiskevårdsföreningar har man beslutat att så ska ske, i centrum har man bedömt att fiske inte ska få ske, därför har denna sträcka av Svartån undantagits. Det behövs alltså inte något förbud i lokala ordningsstadgan men däremot ett tillstånd om det automatiska förbudet ska upphävas.”

Tekniska nämnden kommer att behandla ärendet i mars och jag gissar att vi tar ett positivt beslut i frågan.”.

Det får väl ses som ett hoppfullt svar på Esas medborgarförslag. En god chans att dammens vattenspegel till sommaren klyvs av wobblers och spinnare.

Hur den andra nämnden, kultur- och fritidsnämnden, ställer sig till medborgarförslaget vet jag inte. Mitt mejl till ordförande Elisabeth Moborg har inte fått något svar.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna