Fortsätt till huvudinnehåll

Låt grabbarna fiska!



Blivande fiskeeldorado?


Esa Hämäläinen skriver i ett medborgarförslag att ungdomar under 18 år bör få fiska gratis i dammen mellan Gästisparken och Stadsparken. Av någon anledning är det fiskeförbud i dammen.

Esa pekar på att fiske i städer som Norrköping, Nyköping och Eskilstuna är vanligt och en attraktion. Jag drar mig till minnes flera TV-reportage om lyckat fiskafänge i Motala ström i centrala Norrköping. Ett lätt tillgängligt fiske som kan rekrytera fler till sporten.

Motståndarna brukar hävda att bortkastade fiskedrag är en fara och att någon kan trilla i. En överdriven risk menar Esa och menar att flytväst kan vara obligatorisk. Risken för att trilla i ån är lika stor norr och söder om dammen. Jag tycker att fiske i dammen också får en annan positiv effekt. Det ger liv och rörelse i centrum. Det fina trädäcket i Stadsparken är dåligt utnyttjat av stans invånare.

Om jag tolkar kommunfullmäktiges beslut rätt så har kultur- och fritidsnämnden fått uppdraget att utreda frågan tillsammans med tekniska nämnden. Utan att föregripa utredningens resultat har jag allmänt en känsla av att kommunala beslutsfattare säger nej till nya idéer som en ryggmärgsreflex. ”Så har vi alltid gjort”. Jag hoppas att Hämäläinens förslag vinner gehör. Låt grabbarna fiska!

Under de dryga tio år jag följde Mjölbys kommunpolitik regelbundet hände det att jag rev mig i huvudet mer än en gång. Jag ska ta ett exempel från 2013 som också handlar om Svartån.

En större brygga byggdes mellan kv Hövitsmannen och Prästgårdsliden 2010. Den fick det något pretentiösa namnet Prästgårdslidsbadet. I kommunkalendern för juli 2013 är den omnämnd som en av kommunens officiella badplatser. När Correns sommarvikarie Johan Hermansson ställer frågor om badet till cheferna för tre kommunala förvaltningar vill ingen kännas vid något bad. Per-Erik Persson på miljökontoret säger dock att bryggans utformning (långt ner till vattenytan) förhindrar bad men att miljökontoret regelbundet tar vattenprover där på uppdrag av tekniska kontoret.

I det läget kollade jag miljönämndens protokoll från 2010 och i paragraf 108 läste jag att det handlar om en ”anläggning av en mindre badplats.” Sammanfattningsvis: i officiella handlingar står det om en mindre badplats medan chefstjänstemännen inte vill kännas vid den. Varför ta vattenprover om ingen förväntas bada?

Jag har aldrig sett någon hoppa i plurret från den bryggan. Däremot har jag sett en skäggig farbror dricka Pripps Blå.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna