Fortsätt till huvudinnehåll

Dags att skriva nekrologen?

 

Finnes: 29 hotellrum och fyra lite enklare rum med vandrarhemsstandard. Därtill restaurangkök och själva restaurangen, en bakficka och ett par konferenssalar på mellanplanet. Och så kronan på verket: den stiliga oscarianska matsalen med åtta meter i takhöjd och vackra kristallkronor.

Sökes: Driftig och erfaren krögare med ekonomiska muskler, kapabel att vända ett konkursbo på rätt köl.

Skänninge Statt är med i tidningsspalterna igen, för vilken gång i ordningen vet jag inte. Frågan är om det är dags att skriva etablissemangets nekrolog?

En kort rekapitulation. I februari 2020 gick både själva hotellrörelsen och fastighetsbolaget i konkurs. Dåvarande ägarna hade då drivit hotellet sedan 2014.

I september deklarerade konkursförvaltaren Kristian Jensen att det fanns en köpare till hotellet men att denne av olika skäl inte ville bli namngiven. Tidningen fick vänta till sista september. Nu har också oktober förflutit och konkursförvaltaren vill inte säga någonting om när hotellet har en namngiven ägare. ” Det här med tidsplaner tror jag vi får lägga lite grann på hyllan.” sa Jensen till Corren igår. Jag drar slutsatsen att den påtänkte köparen har hoppat av.

Hotellet som dominerar stadsbilden vid torget har haft en turbulent tillvaro de senaste 40 åren, men ingen konkurs förrän då i februari. Under en ganska lång period var kommunen ägare genom Gillestugan AB, i början av 2000-talet var byggmästare Sundbaum från Linköping ägare. Kommunen är hyresgäst hos Stadshotellet med biblioteket.

Vad händer nu? Advokat Jensen tonar ner förväntningarna på en snabb ägarlösning och i februari har konkursboet ettårig födelsedag.  Jag för min del tror att stora etablissemang inte har någon framtid på små orter. Kundunderlaget är för litet. Dessutom mår inga byggnader bra av att stå tomma.

Kan Mjölby kommun rycka ut för att tillfälligt rädda skutan från totalt haveri? Knappast troligt. Kommunen har fullt upp med att lotsa Galleria Kvarnen i hamn.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna