Fortsätt till huvudinnehåll

De fattiga och de rika


 

Minns du De fattiga och de rika?  Den populära TV-serien från 70-talet där Nick Nolte och Peter Strauss spelade huvudrollerna.

Correns Christer Kustvik har skrivit en krönika på samma tema med IFK Norrköping och LHC i huvudrollerna. IFK är en förmögen förening och LHC en fattig.

IFK har 110 miljoner kr i eget kapital, en talangverksamhet av högsta klass och ett herrlag som stabiliserat sig som ett allsvenskt topplag. 2009 var IFK under isen men vändningen kom när den framgångsrike företagaren Peter Hunt valdes till ordförande och satsade 25 miljoner kr i föreningen. Sedan allsvenska vinsten 2015 har Norrköping sålt spelare för 300 miljoner kr. Mycket tack vare Peter Hunt och hans ”affärsnypor”. Vet inte varför Christer valt ordet nypor, kanske för att hans läsare ska associera till ”hårda nypor”. Peter Hunt äger och leder Trading House Scandinavia som säljer sängutrustning för 1,3 miljarder kr årligen och ger en god vinst i avkastning. Peter Hunt som ledfyr i den ekonomiska djungeln.

LHC befinner sig i botten av Elitseriens ekonomiska liga med ett eget kapital på 9,5 miljoner kr. Bara Oskarshamn, Örebro och Malmö har mindre pengar på kistbotten. Den pågående pandemin sätter ytterligare press på små, fattiga klubbar och Kustvik reser frågetecken för om LHC överlever krisen.

Nu ska också sägas att svensk hockey har en stor nackdel jämfört med fotbollskollegerna. NHL-avtalet ger en tiondel av fotbollens belopp när talangerna slussas över Atlanten för att delta i den nordamerikanska underhållningsindustrin.

Dagstidningarnas sportjournalister skriver allt mer om ekonomi och mindre om spelet. Tisdagens Corren ger syn för sägen. Kustviks krönika ligger över fem spalter medan matchreferatet IFK-Falkenberg avfärdas med en enspaltare från TT. (Norrköping vann med 4-1 efter tre straffmål av Totte Nyman). Fortsätter den här utvecklingen får väl tidningarna slå samman ekonomisidorna med sporten och kräva att sportjournalisterna läser in 40 poäng i företagsekonomi.

Bokslut får ersätta serietabeller medan målskott, tunnlar och målvaktsräddningar får ge vika för soliditet, likviditet och företagsrekonstruktioner. För att ta ett exempel: NT:s läsare är bättre informerade om IFK:s ekonomi än Holmens och liknande resonemang kan tillämpas på Corren, LHC och Saab-koncernen.

Varför tidningarna gillar att skriva så mycket om pengar kan man bara spekulera i men jag tror att läsarna kittlas av artiklarna om stjärnornas lyxliv och ekonomiskt oberoende. Zlatans många lyxbilar och hans fastighetsköp över hela vårt avlånga land lockar.

Önskar jag att klockan vrids tillbaka och att sporten får spela förstafiolen igen? Kanske, men jag inser att det är lönlöst. Kommersialiseringen lär fortsätta och de stora lagsporterna går i bräschen. Bandyn och basketbollen får nöja sig med smulor från den rike mannens bord.

Om man vill utvidga ämnet med ytterligare jämförelser så befinner sig Corren i samma utförsbacke som LHC. Öst Media, som också NT tillhör, redovisar 400 miljoner kr (resultat efter finansnetto) i sammanlagd förluster för åren 2015-2019. (Allabolag.se). Branschens pandemi heter Internet.

 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom