Fortsätt till huvudinnehåll

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

 

                                                            Användbar till mycket.

Kommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”.

Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte.

Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.

 Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort. En turistbyrå inrättades i Helsingör där turisterna fick broschyrer i handen och muntlig information. Därmed var kampanjen ”Åk till Linköping – Skit i Mjölby ” skapad. Den sortens dubbeltydighet gillar journalister och gav publicitet. Correns Janne Hylander hängde på med flera artiklar och till och med Dagens Nyheter Kort och Gott-sida skrev om dasset i en fyrspaltig artikel. Corren gjorde ett besök i Helsingborg.

Fritidskonsulenten tog allvarligt på sin uppgift enligt min sagesman. Hur bevisa att si och så många resenärer utnyttjat dasset? Jo, han utrustade sig med en tumstock och åkte regelbundet till huset med det lilla hjärtat för att mäta volymen fekalier för att på det sättet få en uppfattning om hur många som utnyttjat det. Ett mer handgripligt sätt att utvärdera en kampanj känner jag inte till.

Men som den noggranna skribent jag är kontaktade jag Janne Hylander som numera bor på Gotland. Här kommer hans svar: ”Faktum är att den här historien började med att vi gjorde en så kallad Mjölbybilaga, ”Mjölby nästa” vinjetterades bilagan som var en sorts ironisk historia om Mjölby som turistort. Guppet på E4, du vet. Men detta tände Kenneth Haglund på och lyckades få med sig de styrande på att Mjölby som första svenska inlandskommun skulle inrätta en turistbyrå i Helsingör, befolkad av vackra flickor från stan.

Resten är historia. Janne lägger till att han inte tror på historien om att Haglund mätte skitvolymen med en tumstock. Därmed har jag brutit mot en av journalistikens grundregler. Kolla aldrig en bra story för då spricker den.

Go middag kamrater!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna