Fortsätt till huvudinnehåll

Eskilstuna visar vägen

                         

Vilken framtidsväg ska vi välja? Åtskilliga klubbledningar i Sverige lägger pannorna i djupa veck inför en framtid med många osäkra faktorer.Eskilstuna GK som är en av landets mest spelade banor har valt sin väg. Klubben som är en parkbana från 1960-talet bygger nytt klubbhus och tolv nya hål för en kostnad av 36 miljoner kr.

En bärande tanke i klubbens framtidsstrategi är att endast ett fåtal människor i aktiv ålder har tid att lägga fyra, fem timmar på en 18-hålsrunda. När den nya banan är klar kan du spela tre, sex, nio eller tolv hål allt efter eget önskemål. Det unika med Eskilstunaanläggningen blir att de 30 hålen delas på fyra slingor, en fyrklöver som börjar och slutar vid det spektakulära klubbhuset.

”Vi har 1 300 skolelever som gratis provar på golf varje år. De är inte särskilt intresserade av att spela golf i fyra timmar – men däremot kan de tänka sig att spela 3 eller 6 hål som tar max en timme”, säger klubbchefen Richard Svalling till Svensk Golf.

Det låter som en solskenshistoria för en golfvän men vägen dit har bitvis varit krokig. I början av 2000-talet sade kommunen upp arrendet med motiveringen att marken behövdes för centrumnära boende. Banan ligger bara tre kilometer från centrum. Men efter intensiva förhandlingar slutade det med att kommunen köpte det gamla klubbhuset för 12,5 miljoner kr och klubben beslutade att uppföra ett nytt klubbhus på annat ställe.

Klubbhuset blir navet i anläggningen som räknar med att locka besökare som inte spelar golf. Klubben räknar med att klara investeringarna tack vare försäljningsintäkterna från det gamla klubbhuset och ett banklån på 22 miljoner kr. Eskilstuna kommun satsar inga pengar i själva banbygget men upplåter mark för de nya hålen på fördelaktiga villkor. Banbygget stämmer överens med kommunens intentioner på en mer välkommande infart från E 20 och Strängnäshållet.

Återstår att se om fler klubbar hakar på Eskilstunas tankegångar.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna