Fortsätt till huvudinnehåll

Fredagswhiskyn väntar

 


Asklings Bil har invigt sin nya anläggning på Bråstorp. En imponerande stor  hall som visar att Toyotas återförsäljare tagit upp kampen med stans biljättar, Wahlstedts och Skobes. Mycket glas och betong. Innanför dessa väggar petar ingen näsan ostört. Massor av nya och begagnade bilar, fler än vad som är nyttigt för en fattig pensionär. Och gott om besökare. Knappt någon ledig plats på parkeringen.

Asklings var inte blyga i lanseringen av den nya hallen. Åtskilliga små annonser i Corren och MVT hela veckan krönt av hela förstasidan idag. Syns man inte, finns man inte. Ingenting överträffar tidningsannonser i effektivitet säger en som tillbringat 33 år av sina yrkesverksamma år på dagstidningar.

Det officiella Sverige hade för 50 år sedan en annorlunda inställning till bilismen än idag. Invigningen av en bilhall var ett socialt event som krävde minst en landshövding eller kommunalråd som klippare. Jag minns en invigning på Agneshögsområdet - Wahlstedts eller Skobes - med ett stort antal åskådare. Amazonerna kromade sig i solskenet och intet öga var torrt.

”… ingen petar näsan ostört”

Askling kunde inte bjuda på någon landshövding men en kändiskock (Leif Mannerström) som signerade böcker och någon som hette Therese från Julänglar. Deras anknytning till bilindustrin är okänd men låt oss inte märka ord en sådan här bemärkelsedag

Egentligen är det livsfarligt för en pangsjo att besöka den här sortens tillställningar. Man åker därifrån med huvudet fyllt av kalkyler, avbetalningsplaner, räntevillkor och inbytespris för att köpa en ny bil eller åtminstone en nyare begagnad. Jag tror det är lukten av nya däck som gör en mer kollrig i huvudet än vanligt.

Med huvudet fullt av motstridiga tankar vänder vi hemåt i riskokaren mot Mjölby. Fredagswhiskyn väntar.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom