Om man får vara med tillräckligt länge kommer allt tillbaka. Inget nytt under solen. Jag kom att tänka på detta när jag följer bygget av dubbelspåret till Motala och sidodebatten kring Skänninge stationshus vara eller icke vara.
Vad inte många kommer ihåg är att det bara är 20 år sedan SJ hade planer på att lägga ner persontrafiken Mjölby-Hallsberg. SJ hade vid den här tidpunkten en generaldirektör vid namn Stig Larsson, en man med öppen attityd till massmedia. När vi på Corren fick tipset om SJ:s planer slumpade det sig så att Stig Larsson befann sig på Mjölby Statt för en konferens med generaldirektörskolleger från övriga nordiska länder. Vi bokade en halvtimme med den högt uppsatte mannen med avsikten att klämma honom på pulsen om nedläggningsplanerna.
Det visade sig snart att han inte hade en aning om dessa planer – det var väl någon underhuggare som luftat idén – men hr Larsson var mediatränad, anpassade sig smidigt till situationen och slängde ur sig några välsvarvade fraser och hänvisade till den brådskande konferensen.
Idag vet vi dessbättre att nedläggningsplanerna inte realiserades. Kollektivtrafiken och då främst tågtrafiken upplever en renässans i landet och den östgötska pendeltrafiken är en succé. Pendeln svänger fram och tillbaka.
Jag skulle nog inte kommit ihåg jobbet om det inte var så att Correnfotografen Peter Jigerström ville ha en bild med Larsson stående på rälsen. Denne vägrade hårdnackat med hänvisning till säkerhetsskäl och vi fick ge oss.
Ett halvår senare fick vi se exakt samma bild i Veckans Affärer eller om det var Dagens Industri. Det var väl mer taktiskt att gå Herrparfymen eller Industrioljan till mötes än en bonntidning på östgötaslätten.
Jag inser att jag valt fel bild till inlägget. Detta är inget SJ-tåg utan tillhör Tågkompaniet som idag trafikerar Mjölby-Hallsberg. Jag är så gammal att jag fortfarande lever i föreställningen att alla tåg tillhör Statens Järnvägar. Jag undrar om de som beslutade att lägga ner persontrafiken(70-talet?) till och från Skänninge någon gång trodde att stationshuset skulle behövas en dag igen?
SvaraRaderaDet är mycket som går som tåget i dag. Dessvärre gör tåget inte det. Stefan W
SvaraRaderaTar du bilen eller tåget när du är ute och reviderar?
SvaraRadera