Fortsätt till huvudinnehåll

Det rör på sig på affärsmarknaden

Biltema omorganiserar och upphör med franchiseavtalen. Alla butiker ska drivas som egna dotterbolag. Nyheten dominerar Correns ekonomisidor idag. Biltema har alltid varit ett skyggt och slutet företag och det avspeglar sig i de svar som ekonomichefen Per-Ola Svensson ger på Correnreporterns frågor.

På den självklara frågan varför Biltema gör denna omorganisation svarar Svensson att det finns en risk att varuhusen ligger för tätt och konkurrerar med varandra. I nästa stycke talas det om att det blir etableringar på nya orter med ett tillväxtmål på 20 procent per år.

”Butikerna ligger för tätt men ni ska ändå expandera?” frågar skribenten.

”Vi tycker inte att de ligger för tätt men det finns en risk för att det kan bli så”, svarar Svensson.

Men franchisegivaren har väl ändå det avgörandet inflytandet över var en nyetablering ska etableras? Den frågan ställdes aldrig.

På 90-talet publicerade Corren en kritisk artikel om ägaren Sten-Åke Lindholms person och framförallt hans skatteplanering. Svaret lät inte vänta på sig. Han genomförde en annonsbojkott mot länets största tidning och såvitt jag förstår gäller den ännu.

Enligt Dagens Industri är Sten-Åke Lindholm en imperiebyggare nästan i klass med Ingvar Kamprad. Hans privata förmögenhet uppgår till 3-5 miljarder. För två år sedan köpte han en exklusiv privatjet med plats för 12 passagerare för 350 miljoner kronor.

Onoffs konkurs fick stort utrymme i nyhetsfattiga juli. Men grundaren Sten Westin gick inte lottlös ur äventyret. Sedan 1998 har han tagit ut 600 miljoner kronor i aktieutdelningar. Merparten kommer från ResursBank, det kreditinstitut som finansierar de avbetalningsköp du gör på Onoff eller Siba. Allt enligt DI.

Onoff gick bra fram till och med 1997 då Media Markt etablerade sig i Sverige och satte en enorm prispress på elektronikmarknaden. Det är framförallt det tyska bolaget och norska Elgiganten som jagar varandra. Blir det då lugnare när en spelare försvinner? Knappast, om man ska tro uttalanden från Elgigantens informationschef i E 24. Företaget ska fortsätta med prispressen, till fromma för konsumenten.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom