Festligt, fartigt och
fullsatt var det när tioårsjubilerande evenemanget Fri fart flyttade från Göta
kanal till Stångån. Mellan Gumpekullabron och Tullbron visade 47 veteranbåtar
upp sina fartresurser på lördagen. Den äldsta hette Greta och var byggd 1928.
Den snabbpratande speakern rabblade upp namn,
modeller, motorer, hästkrafter, konstruktörer och båtvarv. Dock nämnde han icke
Williams varv i Motala. Märkligt. Hans kunskaper var nog åt det nördiga hållet.
Vi fick bland annat veta att 60-talet var ett betydelsefullt årtionde för
båtsporten för då blev det rumsrent att raca med båtarna. Det finns påtagliga
likheter mellan bil- och båtrenoverare. Storleken på plånboken betyder mindre
än kunskapen och tiden för att renovera dyrgriparna.
Jag
är särskilt svag för Riva och andra vackra mahognyskrov som är så blanka att
man kan spegla sig i bordläggningen. Även Mysingen som var en vanlig båttyp på
60-talet tilltalar mig. Mysingen är en folkhemsvariant av Riva och andra
utländska modeller.
Träffade allestädes närvarande hovfotografen Göran
Billeson på östra stranden. Han tog fartfyllda kort med det långskjutarobjektiv
jag saknar. Bille var så tagen av showen at han glömde att diskutera isterband.
Bara en sån sak.
Det
var det hele för idag. Nu tar jag siesta.
Kommentarer
Skicka en kommentar