Den nyhetstorka som förekom sommartid var en fasa på en lokaltidning. Långa, håglösa dagar med mycket tid för kaffe och bullar. Aldrig är en nyhetsjägare så trött och håglös som efter en händelselös dag. Men i Motala var det annorlunda för i hamnen dök det alltid upp något intressant flytetyg.
Som i augusti 1994 när fotografen Åke Karlsson och undertecknad skickades till hamnen i Motala för att skriva om kungens privata motortorpedbåt, T 46, som var på väg från Stockholm till Göteborg. Vi möttes av båtens befälhavare, en äldre kommendörkapten i reserven, som visade oss runt. Han var bakfull och pratade glatt om gårdagskvällens lyckade kräftskiva och om vilka fullmatade kräftskivor som väntade under fortsättningen av resan. Hela besättningen på 18 man var frivillig men hade ett förflutet som yrkesmän i flottan. Kungen embarkerade båten senare i Vänersborg.
”Detta är havens Ferrari som drivs av tre italienska marindieslar med en effekt på 1 500 hästkrafter vardera. Det ska bli skönt att sträcka ut när vi fortsätter till Töreboda idag”, sa befälhavaren njutningsfullt. Kanske hade han en uppstramare i tankarna när de passerade Sandön.
För att överhuvudtaget kunna manövrera i kanalen med en maxfart på fem knop användes två
Jag tyckte det var ett kul uppdrag och missade självfallet inte tillfället att påpeka att även jag hade känt doften av diesel till sjöss. Jag gjorde värnplikten på KA 1 i Vaxholm 1969-70 och vi hade sommarförläggning på Mälsten utanför Nynäshamn, inte långt från Musköbasen.
På vägen till redaktionen var jag lite avundsjuk på besättningen och den avspända, grabbiga stämningen ombord. Tänk att få stå på kommandobryggan, höra mullret från de fulltrimmade dieslarna och känna fartvinden i håret för att sedan sammanfatta intrycken över en mahognyfärgad grogg på kvällen.
T46 är en motortorpedbåt. Den byggdes 1957 på Kockums och togs ur tjänst 1975, vilket också var sista året för marinens motortorpedbåtar. Med sin V-botten representerade hon också den mest
utvecklade och moderna Mtb-serien. Toppfart 45 knop.
Båten ägs idag av H.M. Konungens Motortorpedbåtsklubb T46 med H.M. Konungen som ordförande, med besättning ur Föreningen Mtb-veteraner. (Wikipedia).
Kommentarer
Skicka en kommentar