Fortsätt till huvudinnehåll

"Detta är havens Ferrari"



Den nyhetstorka som förekom sommartid var en fasa på en lokaltidning. Långa, håglösa dagar med mycket tid för kaffe och bullar. Aldrig är en nyhetsjägare så trött och håglös som efter en händelselös dag. Men i Motala var det annorlunda för i hamnen dök det alltid upp något intressant flytetyg.

Som i augusti 1994 när fotografen Åke Karlsson och undertecknad skickades till hamnen i Motala för att skriva om kungens privata motortorpedbåt, T 46, som var på väg från Stockholm till Göteborg. Vi möttes av båtens befälhavare, en äldre kommendörkapten i reserven, som visade oss runt. Han var bakfull och pratade glatt om gårdagskvällens lyckade kräftskiva och om vilka fullmatade kräftskivor som väntade under fortsättningen av resan. Hela besättningen på 18 man var frivillig men hade ett förflutet som yrkesmän i flottan. Kungen embarkerade båten senare i Vänersborg.


Detta är havens Ferrari som drivs av tre italienska marindieslar med en effekt på 1 500 hästkrafter vardera. Det ska bli skönt att sträcka ut när vi fortsätter till Töreboda idag”, sa befälhavaren njutningsfullt. Kanske hade han en uppstramare i tankarna när de passerade Sandön.

För att överhuvudtaget kunna manövrera i kanalen med en maxfart på fem knop användes två
V 8-motorer.

Jag tyckte det var ett kul uppdrag och missade självfallet inte tillfället att påpeka att även jag hade känt doften av diesel till sjöss. Jag gjorde värnplikten på KA 1 i Vaxholm 1969-70 och vi hade sommarförläggning på Mälsten utanför Nynäshamn, inte långt från Musköbasen.

På vägen till redaktionen var jag lite avundsjuk på besättningen och den avspända, grabbiga stämningen ombord. Tänk att få stå på kommandobryggan, höra mullret från de fulltrimmade dieslarna och känna fartvinden i håret för att sedan sammanfatta intrycken över en mahognyfärgad grogg på kvällen.

T46 är en motortorpedbåt. Den byggdes 1957 på Kockums och togs ur tjänst 1975, vilket också var sista året för marinens motortorpedbåtar. Med sin V-botten representerade hon också den mest utvecklade och moderna Mtb-serien. Toppfart 45 knop.

Båten ägs idag av H.M. Konungens Motortorpedbåtsklubb T46 med H.M. Konungen som ordförande, med besättning ur Föreningen Mtb-veteraner. (Wikipedia).


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

340 år med släkten Ehrenkrona

Norra gaveln av Hulterstad. Hulterstads takstolar fullkomligt bågnar av Ehrenkronska släkttraditioner. Sammanlagt 340 år har 13 generationer styrt på gården och den nuvarande ägaren Carl-Erik Ehrenkrona (f-49) är den sjunde generationen i obruten följd. Den har aldrig varit ute till försäljning på den fria marknaden utan vandrat vidare genom arv och släktförbindelser. En feodal tradition utan motstycke i Mjölbytrakten. På övre våningen av Hulterstad hänger porträtt på samtliga ägare med hustrur från generalen Jakob Burensköld till och med överstelöjtnanten Carl Erik Hjalmar Ehrenkrona. Andra kända adelssläkter i annalerna är Gyldenklou, Burensköld och von Schwerin. Den förste Ehrenkrona som bodde på Hulterstad var hovstallmästare Erik Philip Gammal Ehrenkrona. Han tillträdde 1781. Han var brorson till riksrådet Karl Gustaf Gammal Ehrenkrona som var gift med Ulrika von Schwerin. Hulterstad ligger några kilometer söder om Mjölby i Svartåns dalgång mellan ån och