Fortsätt till huvudinnehåll

´ndranghetan?



Vad är ´ndranghetan? Cosa Nostra och Camorran känner jag till efter flitiga studier i ämnet men jag har inte stött på ´ndragnhetan tidigare. Nu vet jag bättre efter att ha läst Francesco Forgiones bok Maffia på export. Forgione är författare och journalist och tidigare ordförande för den italienska statens antimaffiakommission.

`ndranghetan har sitt ursprung i Kalabrien, den fattigaste delen i stövelns fot. Enligt Forgione är ´ndranghetan effektivare organiserad, finansiellt starkare och har större inbördes lojalitet än sina motsvarigheter på Sicilien och i Neapel. De är diskreta och tar bara till våld när de är hårt trängda. Kalabresarna har också de bästa kontakterna med drogkartellerna i Mexico och Colombia. Den huvudsakliga inkomstkällan förutom knarksmuggling är kidnapping av rika personer och märkesförfalskning. De enorma vinsterna tvättas vita genom investeringar i pizzerior, restauranger, import- och exportbolag i livsmedelsbranschen samt finansbolag.

Varför denna gren av maffian inte fått särskilt mycket uppmärksamhet i våra medier är en gåta men en gissning är att romanförfattare som Mario Puzo eller filmregissörer inte ägnat dem någon uppmärksamhet.

Alltsedan 1950-talet har dessa mafiosi utvandrat till Canada, Tyskland, Amsterdam och är på väg att etablera sig i Östeuropa. Var och varannan pizzeria i Tyskland tycks vara täckmantel för knarkhandel. Kalabresarna kontrollerar den organiserade brottsligheten i Canada sedan 60-talet.

Det är fascinerande hur dessa knappt läskunniga f d fåraherdar tar sig in i storstädernas etablerade kretsar av jurister, bankdirektörer, revisorer och högt uppsatta politiker, skriver Forgione. Nä, pengar luktar som bekant inte. I Australien finns två italienskspråkiga dagstidningar under deras kontroll.
Trots den lyckade integrationen i de nya länderna håller kalabresarna stenhårt på släktband, gamla traditioner och ceremonier. De är djupt religiösa.

Forgiones bok är faktaspäckad med massor av namn, beskrivningar av släktförbindelser och namn på företag som ingår i maffiasfären. Han redogör ingående för det komplicerade systemet med penningtransporter världen över.

Unga lovande män i det gamla landet identifieras, lärs upp och får med tiden allt ansvarsfullare positioner i hierarkin. Vissa bortfall förekommer för de italienska karabinjärerna är ganska framgångsrika i sin jakt på mafiosi men det finns alltid en uppsjö av nya män som är beredda att fylla luckorna. Ett liv i all tänkbar lyx och överflöd lockar mer än ett långt fängelsestraff avskräcker. En del dör i våldsamma och blodiga maktkamper.

Polismyndigheterna samverkar allt bättre och det förekommer att italienska 
poliser samarbetar med de lokala poliserna vid identifieringar och gripanden i främmande land. Samarbetet försvåras av att lagstiftningen skiljer sig mellan länderna. Det finns ingen motsvarighet till den italienska samröre-med-maffialagen i de västeuropeiska länderna. Forgione kritiserar flera länders regeringar som tidigare stoppat huvudet i sanden.

Sverige finns inte med på de kartor över maffians utbredning som illustrerar boken. Förmodligen är nio miljoner utslängda i skogsbrynet en för liten marknad. Och tur är väl det för det svenska rättsväsendet har fullt upp med Skäggetorpsligorna.

Boken är intressant men en aning svårsmält för en svensk läsare. Alla namn som flödar över en säger inte så mycket. Men man häpnar över företagsamheten, fräckheten, girigheten, våldet och risktagandet.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna