Fortsätt till huvudinnehåll

Stans lättaste fötter



Kommunpolitiken blixtrade till i förra veckan när frågan om Bemab-huset skulle avgöras men Franco Sincic (V) desavouerade tillfälligt den heta potatisen genom att begära återremiss i kommunfullmäktige. Nu blir det en ny omgång i kommunstyrelsen innan ärendet återkommer i fullmäktige. Och då hjälper inga återremissyrkanden i världen innan Oskarssons tunga klubba faller. Återstår att se om det blir lika många åskådare vid nästa fullmäktigemöte.

De skarpaste rivningsmotståndarna säger att frågan får effekt på valet om knappt 14 dagar. Det är nog att överdriva frågans betydelse. V, MP och FP tjänar nog bara marginellt på sitt motstånd. Socialdemokraterna får sina modiga 40 procent och Moderaterna sina 20 procent precis som i förra valet och så får småpartierna slåss om resten. Återstår att se om Vänsterns revolt påverkar det framtida samarbetet med Socialdemokraterna?

Nej, jag tror inte det heller. Kristdemokraterna gick med Socialdemokraterna i simhallsfrågan för drygt tio år men var välkomna tillbaka i Alliansen till 2006 års segerval. I kommunpolitiken är partierna mer pragmatiska än ideologiska och glömskans konto är stort.

Tretton dagar återstår till valet och ännu har inte partiet med de största resurserna, Socialdemokraterna, besökt oss här på Krukan. Vem kunde ana att Moderaterna har de lättaste fötterna här i stan?

Vad grundar jag siffrorna på? Jo, jag har kollat valresultaten för 2002, 2006 och 2010. Moderaternas valresultat har pendlat mellan 15,2 och 23,7 med ett snitt på 19,2. Socialdemokraterna har pendlat mellan 39,5 och 43,3 med ett snitt på 41,8 procent.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna