Politik, journalistik
och tidningsekonomi är aktuella i dessa dagar. Somliga tidningar har en ekonomi
i klass med speedwayklubbars. Ärevördiga Göteborg-Posten är i händerna på
banken (lån på 600 miljoner) och andra morgontidningar har liknande problem. Sydsvenskans
köp av Helsingborgs Dagblad beror på sviktande upplaga och dito annonsintäkter.
Men alla är inte förlorare i den här karusellen.
Centerpartiet fick 1,8 miljarder kr när fyra tidningar köpte koncernen
Centertidningar AB 2005. Det är skälet till att Centern kunnat kosta på sig en
valbudget på 70 miljoner vilket är mer än vad kristdemokraterna, vänsterpartiet
och miljöpartiet har tillsammans. Affären har sedermera ansetts som en av de
sämsta i historien, ungefär som Vattenfalls köp av Nuon men inte lika
omskriven.
1 800
miljoner direkt ner i fickan på Centerpartiet. Det räcker
till väldigt många korvpartyn på Maramö.
Vad ska man då säga om NTM-koncernens köp av
Östgöta Corren för 800 miljoner kr så sent som 2008? Av hänsyn till mina gamla
arbetskamrater avstår jag från ett omdöme utan konstaterar bara att
huvudägaren, släkten Ridderstad, skrattade hela vägen till banken.
Till
avdelningen riktigt dåliga affärer hör också
norska Expert AS köp av svenska Expertkedjan 2006 för en hisklig summa pengar. Sex
år senare försattes svenska Expert i konkurs efter övermäktig konkurrens med
Media Mark och Elgiganten. En halv miljard i skulder, 1 347 personer utan
jobb och 358 nerlagda butiker blev resultatet.
Då hade ändå de norska ägarna skjutit till 500 miljoner kr under 2010 och 2011. men vad hjälpte det. Mycket cash på kistbotten garanterar inte gott omdöme och en välputsad kristallkula.
Den cyniske kan kanske säga att vi på detta vis fått ta del av de norska oljemiljarder som Grynet Gyllenhammar inte mäktade med.
Kommentarer
Skicka en kommentar