Fortsätt till huvudinnehåll

Kommunalrådets luftslott



Det är den tid på året när tidningarna innehåller befolkningsstatistik och kommunalrådet Cecilia Vilhelmsson får ännu en gång möjlighet att lansera sitt luftslott till befolkningsprognos. Mjölby ska ha 30.000 invånare år 2025. En rund och bra siffra som gör sig bra i en tidningsrubrik. Men hur realistisk är den eller handlar det om att bygga luftslott utav torr statistik?

Vi ska titta lite närmare på kalla fakta. I Correns artikel bifogas en tabell över befolkningsförändringarna sedan 2006. Befolkningssiffran då var 25.305 och idag är den 26.543, en skillnad på 1238 personer.  Inte illa i och för sig men ökningen har skett under tio år. Snittet är 123,8 per år men då det är årets sista dag är jag generös och avrundar till 124. Med den ökningstakten tar det 27,8 år att uppnå målet på 30.000. 




Vad talar för respektive emot Vilhelmssons mål? För: Inga kända problem på arbetsmarknaden, både BT (Toyota) och Väderstadsverken utvecklas bra och Mjölby har ett gynnsamt läge med pendlingsavstånd till Linköping.

Emot: bostadsbristen. Det hjälper inte att kommunalrådet för sjuhundrafemtioelfte gången hänvisar till att Svartå Strand projekteras. Det går för långsamt. Och vad är det som får Vilhelmsson att tro att Svartå Strand kommer att befolkas av nyinflyttade? Det kan lika gärna handla om omflyttning inom kommunen.

Är det då fel av en kommunledning att spänna bågen och drömma om en storartad framtid? Nej, naturligtvis inte men målet ska vara realistiskt och nåbart annars blir det kontraproduktivt och löjeväckande. Till och med en gymnasieekonom med begränsade statistikkunskaper och tillgång till en miniräknare kan peta hål på ballongen.

Jag föreslår att den socialdemokratiska arbetarekommunen bjuder in statistikprofessorn Hans Rosling (jag har rätt, du har fel) till nästa möte.

Correns artikel behandlar också befolkningsutvecklingen i grannkommunerna Boxholm och Ödeshög. Där gör siffrorna på stället marsch. Boxholm med 5.316 invånare har ökat med knappt 100 och Ödeshög med 5.233 har minskat med ett par hundra under samma tidsperiod. Frågan är om Boxholm och Ödeshög är kvar som egna kommuner om tio år.

Ödeshög gör stor affär av att 35 nyfödda tagit del av den speciella bonus på 10.000 kr som fullmäktige beslutat om, men det kan väl kommunen ha råd med eftersom den inte har några utgifter för isbana och simhall.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna