Det
är inte ofta Correns lokalsidor innehåller några
nyheter av substans en måndag men idag överraskade Lina Handberg med en nyhet
från Vadstena. Ägarna till Visit Vadstena erbjuder kommunen att köpa
turistbolaget. Haken är bara att en av delägarna, Mats Wahrén, är
kommunstyrelsens ordförande och partiledare för Konsensus som gick från noll
till att bli största parti vid de allmänna valen 2014.
Frågan om jäv kommer upp direkt men det tycks inte
bekymra Wahrén. När beslutet tas kommer jag inte delta, säger han till
tidningen. Frågan är om det är så enkelt. Hundarna i kenneln brukar skälla i
den riktning husse en gång pekat ut.
Wahrén tror inte att affären har någon större
betydelse för honom och delägaren Bengt-O Petersson som också är engagerad i
Konsensus. ”Kan vi få igen aktiekapitalet är vi nöjda”.
Frågan är om affären gagnar Vadstena kommun i
allmänhet eller Visits ägare eller båda parter. Oppositionsrådet Arne Sjöberg
(M) är emot och kräver en oberoende utredning men även sådana brukar sluta i en
för beställaren fördelaktigt resultat.
”Hos mig ringer alla varningsklockor”, säger
Sjöberg som vill skynda långsamt i frågan.
Tidningens artikel är nära nog heltäckande men jag
saknar en reaktion från koalitionspartnern Socialdemokraterna. Utan (S) ingen
majoritet i kommunfullmäktige.
Jag har skrivit om kommunpolitik i fem kommuner i
30 år och kan inte dra mig till minnes ett liknande fall där intressekonflikten
är så tydlig.
Det ska bli intressant att följa debatten i
Vadstena framöver. Sätter kanske bostadsbyggandet i Asylenparken i medieskugga.
Vad är då Visit Vadstena? En titt i Solidinfo
berättar att Mats Wahrén är styrelseordförande och i styrelsen ingår också
Bengt O Petersson, Vadstena profilen Rolf Fagrell och Linköpingsbon Björn
Möller. Den senare äger Möller Group med dotterbolaget Möllers Festservice i
Skänninge.
Omsättningen för 2015 är knappt fyra miljoner
kronor och resultatet efter finansnetto 423 000 kr. Likviditeten och soliditeten är 235 respektive 59 procent.
ENGSTRÖM ÄR ÅRETS UTVALDE
Har
du noterat vad som hänt på hockeyfronten i Linköping? I fjol
stod Rejmes för det kommersiella innehållet i Correns hockeybilaga. Drygt tio
sidor var annonser för Rejmes fordon. I den bilaga som utkom idag har Engströms
Bil (VW-återförsäljare) inte mindre än 14 sidor i en 36-sidig bilaga. Undrar om
sådana här partnerbyten ger effekt på börsen?
LHC är länsbäst på grenen kommersiella kontakter.
Gjorde NT i Norrköping en fotbollsbilaga inför seriepremiären i våras? Jag vet
inte.
Vad händer till nästa år? Blir det Asklings
(Toyota) eller någon annan återförsäljare av riskokare som drar längsta strået.
För någon återförsäljare för Fiat ger sig väl inte in i den här leken. Ingen
bredaxlad hockeyspelare får plats i en Fiat 600.
Annars innehåller bilagan mycket kul läsning om de
40 år cluben levt. I sådana här sammanhang händer mycket vid sidan av rinken
som inte kommer till allmänhetens kännedom
Kommentarer
Skicka en kommentar