Trängsel
har dominerat mediedebatten i Östergötland den senaste tiden. Långa bilköer kring
förra veckans flygdagar på Malmslätt och korkade vakter som hindrade
Malmslättsbor att köra till sina bostäder. Trängseln på US parkering är ett
tvisteämne sedan flera år och inte blev det bättre av att Region Östergötland
(f d Landstinget) beslutat avgiftsbelägga de anställdas parkeringar med 550 kr
i månaden, därtill uppmuntrade av Skattemyndigheten.
Det är självklart att ett evenemang som
Flygdagarna, som enligt arrangörerna lockade 130 000 besökande över två
dagar, vållar logistikproblem. Oavsett om du kört bil eller åkt buss till
Malmen. Enda lösning på problemet är kanske, som Helikopterflottiljens
informationschef Lasse Jansson påpekar på Correns insändarsida idag, nämligen
att inte arrangera några flygdagar alls.
Om
avsikten med avgiftsbeläggningen på US är att minska
trycket på parkeringen eller att dra in välbehövliga kulor till Regionen vet
jag inte, men jag konstaterar att åtskilliga offentliganställda på olika håll i
Linköping och Mjölby parkerar sina fordon gratis hela arbetsdagen. Rättvisa?
Regionrådet Göran Gunnarsson (C) har hamnat i mediernas
skottlinje. Han är ordförande i Trafik- och samhällsplaneringsnämnden som
beslutat om nedläggning av 28 busslinjer på landsbygden. Därmed har flera
gymnasieelever missat möjligheten att ta sig till skolan med kollektivtrafik.
Många ilskna insändare och debattörer har bland annat ifrågasatt Gunnarssons
lojalitet med landsbygdens invånare vilket är känsligt om man företräder
Centerpartiet.
Göran
Gunnarsson har svarat med ett antal inlägg på sin
Facebooksida där han redogör för de nedlagda linjernas ekonomi. Jag ska inte
trötta er med för mycket siffror utan nöjer mig med att redogöra för linje 625
och 580. Jag citerar:
”Nu
fortsätter min genomgång av de busslinjer som vi lagt ner i ett beslut för ett
år sedan. Linje 625 Klockrike-Fornåsa-Borensberg. Resandeunderlaget består till
70% av grundskoleelever och 20% gymnasieelever. Det är ett litet fåtal
arbetspendlare. Biljettintäkterna är 112 00 kronor och kostnaderna 784 901
kronor. Täckningsgraden är 15.56%. Där finns också en linje 614 som kan täcka
det mesta av arbetspendling. Skoleleverna fördes över till skolskjuts.
Linje
580. Hycklinge-Horn-Vimmerby. Det var en linje som gick 2 turer i vardera
riktningen varje skoldag anpassade till tiderna för gymnasieskolan i Vimmerby.
Det var därför ingen linje som egentligen kunde användas för arbetspendling.
Linjen hade under ett år 4219 påstigande. Andelen skolkort var 96.7%.
Biljettintäkten var 51 609 kronor och kostnaden för linjen var 968 012 kronor. Per
påstigande var intäkten 12.23 kronor och kostnaden per påstigande 229.44
kronor. Täckningsgraden för linjen var 5.33%.”
Efter
att ha läst denna och andra redogörelser där
täckningsgraden är mindre än 10 procent har jag en annan förståelse för
Gunnarssons sits. Ingen trängsel på de bussarna. Så här kan man inte handskas med skattemedel. Pengarna bör
användas där de gör mest nytta.
Gunnarsson skriver också att hans nämnd
informerade kommunerna om beslutet för ett år sedan men det väckte inget
intresse hos tjänstemän eller politiker. Förrän medierna knackade på dörren för
ett par veckor sedan.
Vad
jag inte förstår är varför inte Göran Gunnarsson inte
redovisar siffrorna i en debattartikel i NT och Corren allrahelst som
Gunnarsson anser att han är felciterad i den senare tidningen. Visserligen har
Gunnarsson över 1 300 FB-vänner men det är ändå en begränsad läsekrets.
Debatt och opinionsbildning är väl en politikers
livsluft.
Kommentarer
Skicka en kommentar