Fortsätt till huvudinnehåll

Marknaden är inte mättad




Dags att summera läget ett par veckor före jul. Små och stora nyheter, LHC-vinst och envisa rävar. Omväxlande… nä träligt väder.

Expansionen på Viringe vet inga gränser. Ännu ett snabbmatshak ska läggas till de fyra som redan finns. OKQ8 har köpt mark i korsningen Brahegatan-Sparregatan på den nuvarande lastbilsparkeringen och ska skriva avtal med en ännu okänd aktör. Bensinbolaget har två automatpumpar på plats.
Utvecklingen är märklig. För inte så länge sedan fanns tre OKQ8-mackar inne i Mjölby men av de gamla återstår bara den vid Smålandsvägen i form av en automatstation. Även  Statoil och Shell har slagit igen fullservicemackar i stan.

Återstår bara att dra slutsatsen att OKQ8 tjänar mer pengar på att kränga burgare än att sälja bensin och torkarblad. Målgruppen är förstås den aldrig sinande strömmen av plåtlådor på E 4 och RV 32. Funderar på vilken kedja som får chansen när Max, Macke Donken och Burger King redan finns på plats. Sköllerstas stolthet Sibylla? Subway? Marknaden är inte mättad, nej snarare omättlig.
  
                                 ETT SLAG I TOMMA LUFTEN
Vrider och vänder på nyheten att det av Motala kommun önskade vitet på Thomas Gruber (300 000 kr) är luft. Kommunen har misslyckats på grund av att den inte klarat formalian i den juridiska processen hos förvaltningsdomstolarna. För mig är det en fiaskostämpel på kommunens insats oavsett läget i sakfrågan. Saknas kommunjurist? Om man ska ge sig i närkamp med en kontroversiell fastighetsägare får man väl se till att det finns torrt på fötterna? Det känns lite som när en tungviktare går upp i ringen och bollar med en lättviktare.

Åkte förbi den av Gruber tidigare ägda fastigheten mitt emot Fivelstad kyrka igår. Tomten var tom sånär som på lite skräp och i ett hörn stod en skylt med texten maktmissbruk. Grubers avskedshälsning till Motala kommun?

Hade väntat mig en uppföljare på den nyheten. En förklaring från ledande politiker eller tjänstemän men den har uteblivit. Man kan ana en trötthet på hela affären hos alla inblandade.
                                   MJÖLBY SOM TRENDSÄTTARE
”Ungdomar visar allt mindre intresse, luciatåg ställs in och många är rädda för att traditionen är på väg att dö ut.

”Värst är det för gamlingarna som sitter hemma och väntar på luciatågen, säger Staffan Andersson, 67, i Delsbo”.

Luciatågen kommer att leva vidare – men förändras.

”Många tror att det alltid har sett ut som på mitten av 1900-talet och har svårt att släppa det, säger etnologen och luciaexperten Lena Kättström Höök”.

Det är inte jag som skrivit detta utan Expressen i en stort uppslagen artikel. För exakt ett år sedan skrev jag om denna trend i bloggen och berättade att det är mer än tio år sedan Mjölby miste sin lucia. Mjölby som trendsättare alltså. Inte var dag man får säga detta. Fast helt luciafritt är det inte i Mjölby. Skänninge och Boxholms lucior hyrs in för punktinsatser i samlingslokaler, källare och prång.


Kommentarer

  1. Preem finns kvar i allra högsta grad i Mjölby som ända bemannade stationen. Vet inte vart du fått ifrån den slagit igen??

    SvaraRadera
  2. Ja det var fel av mig. Felet är korrigerat.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.