Fortsätt till huvudinnehåll

Marknaden är inte mättad




Dags att summera läget ett par veckor före jul. Små och stora nyheter, LHC-vinst och envisa rävar. Omväxlande… nä träligt väder.

Expansionen på Viringe vet inga gränser. Ännu ett snabbmatshak ska läggas till de fyra som redan finns. OKQ8 har köpt mark i korsningen Brahegatan-Sparregatan på den nuvarande lastbilsparkeringen och ska skriva avtal med en ännu okänd aktör. Bensinbolaget har två automatpumpar på plats.
Utvecklingen är märklig. För inte så länge sedan fanns tre OKQ8-mackar inne i Mjölby men av de gamla återstår bara den vid Smålandsvägen i form av en automatstation. Även  Statoil och Shell har slagit igen fullservicemackar i stan.

Återstår bara att dra slutsatsen att OKQ8 tjänar mer pengar på att kränga burgare än att sälja bensin och torkarblad. Målgruppen är förstås den aldrig sinande strömmen av plåtlådor på E 4 och RV 32. Funderar på vilken kedja som får chansen när Max, Macke Donken och Burger King redan finns på plats. Sköllerstas stolthet Sibylla? Subway? Marknaden är inte mättad, nej snarare omättlig.
  
                                 ETT SLAG I TOMMA LUFTEN
Vrider och vänder på nyheten att det av Motala kommun önskade vitet på Thomas Gruber (300 000 kr) är luft. Kommunen har misslyckats på grund av att den inte klarat formalian i den juridiska processen hos förvaltningsdomstolarna. För mig är det en fiaskostämpel på kommunens insats oavsett läget i sakfrågan. Saknas kommunjurist? Om man ska ge sig i närkamp med en kontroversiell fastighetsägare får man väl se till att det finns torrt på fötterna? Det känns lite som när en tungviktare går upp i ringen och bollar med en lättviktare.

Åkte förbi den av Gruber tidigare ägda fastigheten mitt emot Fivelstad kyrka igår. Tomten var tom sånär som på lite skräp och i ett hörn stod en skylt med texten maktmissbruk. Grubers avskedshälsning till Motala kommun?

Hade väntat mig en uppföljare på den nyheten. En förklaring från ledande politiker eller tjänstemän men den har uteblivit. Man kan ana en trötthet på hela affären hos alla inblandade.
                                   MJÖLBY SOM TRENDSÄTTARE
”Ungdomar visar allt mindre intresse, luciatåg ställs in och många är rädda för att traditionen är på väg att dö ut.

”Värst är det för gamlingarna som sitter hemma och väntar på luciatågen, säger Staffan Andersson, 67, i Delsbo”.

Luciatågen kommer att leva vidare – men förändras.

”Många tror att det alltid har sett ut som på mitten av 1900-talet och har svårt att släppa det, säger etnologen och luciaexperten Lena Kättström Höök”.

Det är inte jag som skrivit detta utan Expressen i en stort uppslagen artikel. För exakt ett år sedan skrev jag om denna trend i bloggen och berättade att det är mer än tio år sedan Mjölby miste sin lucia. Mjölby som trendsättare alltså. Inte var dag man får säga detta. Fast helt luciafritt är det inte i Mjölby. Skänninge och Boxholms lucior hyrs in för punktinsatser i samlingslokaler, källare och prång.


Kommentarer

  1. Preem finns kvar i allra högsta grad i Mjölby som ända bemannade stationen. Vet inte vart du fått ifrån den slagit igen??

    SvaraRadera
  2. Ja det var fel av mig. Felet är korrigerat.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom