Fortsätt till huvudinnehåll

Vad var det jag sa?



Det tog kommunfullmäktige en halvtimme att punktera en ballong och förvandla ett mål till en vision.

Vad talar jag om? Tisdagens kommunfullmäktigemöte i Mjölby där kommunens befolkningsprognos om 30 000 invånare år 2025 fick en välbehövlig justering mot mer realistiska siffror efter att Statisticon i Uppsala fingranskat SCB:s statistik. 28 371 invånare år 2025 är företagets slutsiffra.

Man behöver inte gå över Fyrisån efter vatten för att komma fram till dessa siffror. Jag har i tre blogginlägg sedan 2012, senast i januari 2016,vädrat min skepsis mot kommunens siffror. Till och med en gymnasieekonom med begränsade statistikkunskaper och tillgång till en miniräknare kan spräcka luftballongen. Alltså, vad var det jag sa?

Javisst unnar jag en kommuns ledning att vara lite fräck och frispråkig i marknadsföringen men proportionerna är orimliga. Vad är det för mening med att presentera siffror som tar över 30 år att uppnå? Ingen kan vara säker på att det blir en ökning överhuvudtaget. Fram till 2007 minskade befolkningen under flera år.

Kommunledningen har gjort stor affär av att lägenhetsbyggandet på Svartå strand äntligen kommit igång och pågående villabyggen på Sörby. Men sedan färdigställandet av kvarteret Hövitsmannen 2007 har lägenhetsbyggandet varit noll och intet.

Kommunledningen sätter stor tilltro till den påbörjade byggnationen på Svartåstrand.
Enligt kommunstyrelsens ordförande Cecilia Burenby blir det en omfattande flyttkarusell de närmaste åren. Dags för Flytt-Anders i Mantorp att nyrekrytera?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.