Inte Rosornas krig men väl en åsiktsskillnad mellan
socialdemokraternas mest profilerade namn i Motala och Mjölby har noterats i
veckan. Kommunalrådet Camilla Egberth vill ha ett direktspår Motala-Linköping
för att förkorta pendlingstiden. Förslaget möter invändningar från Jörgen
Oskarsson som är kommunfullmäktiges ordförande i Mjölby och tidigare ledamot i
Östgötatrafikens styrelse.
Oskarsson påpekar att ingen vet hur många som
arbetspendlar Motala-Linköping eller Motala- Mjölby och att Motalaborna tvingas
åka till Linköping för att åka X 2000 till Stockholm eller Malmö. Det blir
naturligtvis en försening av den totala restiden. Förslaget innebär färre turer
totalt i västra delen av länet. Regionens resurser är begränsade.
Man önskar att en ledande politiker som Egberth
skulle luta sig på någon form av utredning av resandeströmmarna och dess
storlekar innan hon kastar ur sig ett hugskott.
Vad blir nästa utspel från Camilla Egberth?
Direktspår från Linköping till Lalandia?
I de mest oväntade sammanhang kan man få höra
nyheter. I måndags kväll besökte jag en nostalgikväll om fotboll i Stadshuset.
Skeninge IK:s förre ordförande Ulf Ivarsson berättade om de diskussioner som
föregick ombyggnaden av Idrottsparken för tio år sedan. Banverkets förhandlare
var mycket tillmötesgående och sa i princip ja till allt. Bland annat kastade
SIK in ett sent förslag om att installera bergvärme i klubbhuset – en nätt
liten investering på en halv miljon kr och fick ja.
”Jag kunde inte låta att bli att fråga under en
kafferast. Vad är det med er grabbar som säger ja till allting? Den här
generositeten är vi inte vana vid.”
Ivarsson fick svar direkt: ”Ett överklagande skulle
försena dubbelspåret med ett par år och det har vi inte råd med. Dubbelspåret
kostar miljarder att bygga och sett i det sammanhanget är en halv miljon en
piss i havet”.
Detta apropå avslutade överklaganden om Svartå
Strand och pågående om tennisbanor på Vifolkavallen.
Bara att välja. Det mesta finns på Idrottsparken |
Kommentarer
Skicka en kommentar