Motalatåge - först står det... |
Ni har väl noterat att
rond 4 i Rosornas krig utspelas på ett fiktivt järnvägsspår – ett triangelspår
som skulle förkorta restiden mellan Motala och Linköping med tio minuter.
Motalas ks-ordförande Camilla Egberth(S) lanserade
idén i ett debattinlägg för ett par veckor sedan. Hon fick mothugg direkt av
partikamraten Jörgen Oskarsson, kommunfullmäktiges ordförande i Mjölby. Han
konstaterade att det strider mot det kommunala planmonopolet. Mjölby går aldrig
med på ett förslag som politikerna betraktar som fientligt.
Camilla
Egberth återkom med en ny debattartikel i måndags denna
gång uppbackad av gruppledarna från respektive parti dock utan att nämna det
kommunala planmonopolet.
Dags för rond 4 i dagens Corren med Oskarsson vid
pennan. Om jag vore lagd för dramatiska formuleringar, vilket jag sällan är,
skulle jag kalla Oskarssons inlägg för ett lustmord på kollegan i nordväst. Om
man är snäll kan man säga att Mjölbypolitikern, som har 13 års erfarenhet som
kommunstyrelsens ordförande, tar sin relativt oerfarna kollega i örat.
Hör
bara: ”I sitt inlägg den 20 mars berör de dock inte min
tyngsta invändning mot förslaget: det kommunala planmonopolet gör det omöjligt
för Motala att driva igenom ett förslag som Mjölby betraktar som fientligt. Det
är en gåta för mig och att Camilla Egberth och övriga gruppledare inte har
innebörden av gällande lagstiftning klar för sig”.
Och vidare: ”När man tar politisk strid är det
klokt att först ta in relevanta fakta och sedan sortera argumenten. Camilla
Egberth har varken gjort det ena eller andra. Om hon hade tagit del av vår
översiktsplan för Mjölby så skulle hon noterat att det område som Motala tänker
sig triangelspåret på är markerat som riksintresse för naturvård. Det är
geologiska formationer som från istiden som motiverar skyddet”.
”Misstaget
kunde ha undvikits om man tagit kontakt med ledningen i Mjölby för att få rätt
information. Det har man inte gjort utan istället drivit frågan via
nyhetsartiklar och debattinlägg i media i snart ett års tid. Ett triangelspår
är ett hot inte bara mot Mjölbys utveckling. Det skulle även drabba resande
från Boxholm och Tranås och de som pendlar mellan Motala och Mjölby. Det är
naivt att tro att den politiska ledningen i Mjölby stillatigande skulle acceptera
detta" skriver Jörgen Oskarsson.
... sen går det. |
Intressant utveckling av den politiska retoriken.
Efter många år som kommunreporter I Mjölby vet jag att det är väldigt sällan
som det största partiet bråkar offentligt utan traditionen är att debattera
bakom lyckta dörrar.
Återstår
att se om det blir någon femte rond i ordkriget. Bollen ligger hos Camilla
Egberth om hon vill fortsätta att rita om järnvägsnätet i Östergötland.
Kommentarer
Skicka en kommentar