Fortsätt till huvudinnehåll

Bollen är bästa leksaken


Innebandy är en sport som jag länge såg över axeln. Den förekom inte på ”min” tid utan på vintern var det hockey, bandy och handboll som gällde vid sidan av bordtennisen. På senare tid har handbollen trängts ut i periferin av innebandyn som vuxit lavinartat.


Ett nioårigt barnbarn har fått mig att ändra uppfattning och på senare år har jag besökt ett antal sammandrag på söndagseftermiddagarna. Ska vi ta de yttre förutsättningarna: En klubba, en boll och shorts är allt som behövs förutom en spelplan. Skyddsglasögon är obligatoriskt. Märk skillnaden med  ishockeyns många dyra prylar.

Killarna spelar med en målvakt och fyra utespelare vilket ger utrymme för kombinationer och möjligheter att valla mot sargen. Offensiven i högsätet, intensiteten är hög och skotten viner runt och på mål. Ett brutet uppspel vid mittlinjen resulterar ofta i kontringar och mål för defensiven är liksom inte prioriterad. Man märker bokstavligen hur spänningen stiger på läktaren när den egna ätteläggen kommer ensam med målvakten. Det är vid sådana tillfällen man glömmer bort att Ljunkans läktare inte håller San Siro-klass. Täta byten genomförs utan att sura och alla får spela. Ingen ältar eventuella förluster utan siktet är inställt på nästa match. Bollen är världens bästa leksak.


Nioåringar kan äta för jämnan och mellan matcherna sticker de upp till morsan och farsan på läktaren för kosttillskott i form av chips, popcorn, choklad och läsk. Ibland sitter en farmor eller mormor på läktaren med smörgåsar, nybakta bullar och sockerkaka. Det händer att jag önskar att jag är några decennier yngre.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom