Fortsätt till huvudinnehåll

Mjölby tillväxtmotor



Mjölby kommuns näringsliv växer bäst i Östergötland. SCB har mätt tillväxten i arbetslivet under 2016-2017 och Mjölbys siffror är 2,9 procent.

2,9 procent låter inte så mycket men motsvarar 354 nya jobb. Siffrorna är viktiga och är värd större uppmärksamhet än ett vanligt fullmäktigereferat. Jag förmodar att Viringes utveckling under de senaste 20 åren har en del i de här positiva siffrorna men att tillverkningsindustrin är störst och står för en tredjedel av alla arbetstillfällen. Fler branscher visar tillväxtsiffror men handeln visar minus.

Mjölbys växande näringsliv är inte bara en angelägenhet för kommunen och dess invånare. En bekant påstår att en tredjedel av de anställda hos kommunens största arbetsgivare Toyota Material Handling (2 400 anställda) är Motalabor. Tyvärr har jag inte haft möjlighet att kontrollera den siffran men finner den rimlig. Jag vet också att Väderstadsverken har flera anställda från Motala och Vadstena.

Med de här siffrorna som grund utropar jag Mjölby till västra länsdelens tillväxtmotor. Väger tyngre än den där fåniga undersökningen från Svenskt Näringsliv som Corren och andra tidningar fäster så stor vikt vid varje år.

Norrköping och Linköping är tvåa respektive trea i den här mätningen. Gemensam nämnare för de tre kommunerna är E 4 och södra stambanan.

Kommentarer