Fortsätt till huvudinnehåll

Mjölby tillväxtmotor



Mjölby kommuns näringsliv växer bäst i Östergötland. SCB har mätt tillväxten i arbetslivet under 2016-2017 och Mjölbys siffror är 2,9 procent.

2,9 procent låter inte så mycket men motsvarar 354 nya jobb. Siffrorna är viktiga och är värd större uppmärksamhet än ett vanligt fullmäktigereferat. Jag förmodar att Viringes utveckling under de senaste 20 åren har en del i de här positiva siffrorna men att tillverkningsindustrin är störst och står för en tredjedel av alla arbetstillfällen. Fler branscher visar tillväxtsiffror men handeln visar minus.

Mjölbys växande näringsliv är inte bara en angelägenhet för kommunen och dess invånare. En bekant påstår att en tredjedel av de anställda hos kommunens största arbetsgivare Toyota Material Handling (2 400 anställda) är Motalabor. Tyvärr har jag inte haft möjlighet att kontrollera den siffran men finner den rimlig. Jag vet också att Väderstadsverken har flera anställda från Motala och Vadstena.

Med de här siffrorna som grund utropar jag Mjölby till västra länsdelens tillväxtmotor. Väger tyngre än den där fåniga undersökningen från Svenskt Näringsliv som Corren och andra tidningar fäster så stor vikt vid varje år.

Norrköping och Linköping är tvåa respektive trea i den här mätningen. Gemensam nämnare för de tre kommunerna är E 4 och södra stambanan.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.