Förr i tiden visste
man var man hade sina östgötska orter. Motala var staden där man tillverkade
lok, teveapparater och kylskåp. Vadstena hade andligheten och turisterna. I
Mjölby tillverkades truckar och överhetsstaden Linköping dominerades av
militärer och läkare. I Norrköping fanns hamnbusarna och hororna på Saltängen. Vi
får heller inte glömma Åtvidabergs fotbollslag och Facits räknesnurror.
Det var ingen tvekan var östgötarna hade varandra
på säg 1960-talet. Idag är det lite svårare. Motala är inte länge en ledande
industristad utan sätter sitt hopp till turismen eller upplevelseindustrin
(Lalandia) som det heter numera. Militärerna har övergivit residensstaden och
Facit är ett minne blott. Men på Lundbyområdet fortsätter man att tillverka
truckar men nu med Toyota som ägare, inte KF.
Gamla
sanningar försvinner och kommunerna söker en ny identitet.
Kommungubbar som förr skrek ”vi har inte råd” låter nu som fastighetsmäklare
när de framhåller sin orts fördelar. Kommungubbarna och -gummorna förstår att
här krävs professionell hjälp av en reklambyrå med goda idéer och rejält med
munväder. Fast när det handlar om små eller stora kommuner har de senare
graderat upp sig till platsutvecklingskonsulter. En av de kommuner som tagit
kontakt med en platsutvecklingskonsult är länets minsta, Ydre. Man har
tillsammans utvecklat en plats- och värdskapsstrategi. ”Ydre – Östergötlands
hemlighet”, deklarerar man.
Det handlar om ”att på ett koordinerat sätt kunna
fokusera alla insatser och resurser på en gemensamt inslagen väg”. Och syftet
är ”också att tillsammans gå i takt med omvärldens utveckling och skapa sig en
tydlig och relevant position på marknaden i förhållande till konkurrenter och
kunder.
Nu
har mannen eller kvinnan bakom tangentbordet fått upp farten
och åstadkommer en svulstig, lantlig retorik där bara röda stugor med vita
knutar saknas.
”I
södra Östergötland djupt inne i skogarna, på gränsen till Småland, finns det en
liten kommun som heter Ydre. Många vet inte ens om att platsen existerar. Men
har man en gång besökt bygden, sett dess trolska natur, lyssnat på tystnaden,
doppat tån i Sommens klara vatten, vädrat näsborrarna i den friska luften,
smakat på den lokala maten, och lärt känna en Ydrebo, då vet man att man har
upptäckt något speciellt – en hemlig skatt. Det är därför platsen marknadsförs
som en viskning i förtroende, för att just du ska få ta del av skatten. Så
lyssna noga, för när du hör ordet livskvalitet viskas i din omgivning då vet du
att målet är nära.”
Så kan det låta alltså när reklamfolket möter den
kommunalgrå verkligheten. ”Vädra näsborrarna i den friska luften”.
I
ett tidigare blogginlägg kallade jag Österbymo för Östergötlands Twin Peaks.
Det är den känsla om infinner sig sedan man parkerat på torget, känner
blickarna bränna i nacken, snurrar runt men ser inte en människa. För mig kan
orten lika gärna ligga någonstans i Norrlands inland. Ydre eller Idre?
Whatever.
Allra första gången jag besökte Ydre i början av
1990-talet när jag arbetade på Länsarbetsnämnden som informatör och orten fick
ett arbetsförmedlingskontor. En busslast med byråkrater från Länsarbetsnämnden
och Länsstyrelsen inklusive landshövding Rolf Wirtén anlände till Österbymo för
att gratulera den ensamme arbetsförmedlaren på orten. Nu slapp han åka till
Kisa. Varför Österbymo fick ett eget kontor övergick mitt förstånd för där
fanns ingen arbetslöshet.
Arbetsförmedlaren hade gott om tid att studera
matsedeln på enda lunchstället sas det.
Kommentarer
Skicka en kommentar