Fortsätt till huvudinnehåll

Ombytliga Motalamoderater

 

Foto: MIA KARLSVÄRD. En glad kväll på Dunteberget. Blir det fler?

Två tvister har dominerat i det lokala nyhetsflödet de senaste veckorna. Jag tänker på Boxholms kommuns köp av mejerifastigheten och Piraternas hyrestvist med Motala kommun om Dunteberget.

I det första fallet verkar tvisten har kommit närmare en lösning om man ska tro dagens Corren (fredag) där kommunchefen Göran Lundström uttalat att parterna är överens och att nycklarna till fastigheten levereras under dagen. Endast smärre detaljer återstår i avtalet enligt kommunchefen.

Hoppas att det stämmer för går tvisten till domstol är det bara advokater som tjänar på det för de vet hur man saltar en faktura. Varken Arla eller kommunen har något att vinna på en långvarig process.

                             Låsta positioner

För parterna på Dunteberget verkar det vara låsta positioner. Kommunen viker inte från kravet på 300 000 kr om året enligt uttalanden från kommunstyrelsens nya ordförande Annelie Almérus och det har inte klubben råd med.

Men Motalamoderaterna har ändrat sig förr. För exakt tio år sedan ansökte Piraterna om ett lån på en miljon kr. Då kommenterade kommunstyrelsens dåvarande ordförande Eva Isaksson Ribers (M) Piraternas låneansökan i Corren.(Hon är bortgången idag).

”Vi har gott om likvida medel och att det vore förskräckligt om ett elitlag skulle försvinna på grund av en tillfällig likviditetssvacka”.

Jag erkänner att jag hajade till inför hennes uttalande. Jag har skrivit om kommunalpolitik i västra länsdelen i 30 år och har aldrig tidigare hört någon ledande politiker oavsett partifärg erkänna att kommunen har gott om pengar. Om Piraterna har gjort några amorteringar på det lånet är mig obekant. Något för MVT att gräva i?

Mitt tips är att parterna inte kommer överens och då är risken stor att sista speedwaymatchen körts på Duntis.

 

 

 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna