Fortsätt till huvudinnehåll

Roa dig med statistik

 

Den här tiden på året är inte rolig. Leriga gräsmattor, löv i drivor och bänkar som körs in för vinterförvaring, Kanslipersonalen häckar över säkra kioskvältare som bokslut och budgetar.

Men man kan pigga upp sig med statistik. Corren har gjort en enkät bland länets golfklubbar och ställt frågor om antalet registrerade ronder och medlemsutvecklingen. Alla klubbar har inte svarat men samtliga svarande har uppgett en cirka 30-procentig höjning av antalet ronder, och även ett bra tillskott av nya medlemmar. Bland golfklubbarna är det nämligen så att varje spelad rond registreras i förbundet GIT-system. Covid-19 anses ha spelat golfen i händerna med många permitterade som haft möjlighet att styra sin tid till gröna gräsmattor. Det handlar naturligtvis om social distansering – detta uttjatade begrepp.

All-time-high alltså. Så här många har inte spelat golf sedan rekordåret 2004. Då var trycket på banorna så stort att många inte fick plats och av det skälet lämnade golfen.

Staffan Johansson, som är Östergötlands Golfförbunds ordförande och tidigare Vreta Klosters ordförande, varnar för att dra för långtgående slutsatser av säsongen 2020. Rekordsiffrorna lär inte upprepas nästa år och fortfarande är det många som lämnar golfen av olika skäl. Medlemsomsättningen är hög.

                                    Gissa vilken green?
 

Den höga aktiviteten på banorna har sina nackdelar också. Slitaget ökar liksom pressen på banpersonalen. Resurserna är begränsade och varje åtgärd för att förbättra banan måste noga övervägas.

På min hemmaklubb, Mjölby GK, har banan varit stängd sista nio sedan mitten av oktober. Men det har inget med corona att skaffa utan är den tredje etappen av bevattningsprojektet.  Ingen bansvarig vill vara med om katastrofsommaren 2018 en gång till.

Keep swinging! Men se upp med drivern för kristallkronor är ömtåliga.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.