Fortsätt till huvudinnehåll

Ord jag bojkottar

Fokusera, absolut och momentum. Det senare används flitigt av Leif Boork när han kommenterar hockeymatcher. Jag äger fyra ordböcker inklusive SAOL men inte i någon har jag hittat Boorkens favoritord. Bara moment och momentan. Någonstans i mitt bakhuvud efter åren på Praktiska Realskolan tror jag ordet finns som en term inom mekaniken, underavdelning kraftöverföring, men är inte säker.
Jag är ju inte dummare än att jag förstår att Boork menar en avgörande händelse som vänder händelseutvecklingen, ett mål, en utvisning eller en tackling. Men momentum?
Reportrarna på Radio Östergötland är också kreativa. Det räcker naturligtvis inte längre att hälsa med god morgon, god middag eller god kväll. Nu heter det plötslig god förmiddag och god eftermiddag och god lunch (Nisse Boström!). Pröva orden i munnen och du märker hur otympligt det låter.
Tre, fyra politiker kontaktades i onsdags eftermiddag för att kommentera bakslaget med Ostlänken. När reportern hälsade dem med ”god eftermiddag” uppstod några sekunders besvärad tystnad och så kom svaret: hej! Det senare är ett ord jag tycker om.

Kommentarer

  1. Det är också intressant att inget lag snor pucken och kontrar längre, numera gör man en spelvändning.

    För några år sedan fanns det heller ingen hockeyspelare som slog en felpassning eller blev uppsnurrad, man tog bara fel beslut.

    Orden "på tå" verkar också vara en utdöende term, har inte ens hört Virus Lindberg använda dem på länge.

    Vart är vi på väg?

    SvaraRadera
  2. Javisst, jag kunde lagt till spelvändning också.

    SvaraRadera
  3. Momentum är viktigast eftersom det är nydanande och inte finns förutom i Canal+studion (och inom mekaniken som du nämner, googla får ni se). Man kan bara ana sig till betydelsen om man hör ordet i sitt sammanhang. Alltså borde det egentligen vara ofarligt att slänga ur sig ordet lite här och där. Ska prova i kön på CityGross i morgon. Får jag en blåtira skyller jag på dig Jacob...

    SvaraRadera
  4. "Stå inte där och fibbla med kortet, kärring. Se till att det blir lite momentum i den här kön."

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.