Fortsätt till huvudinnehåll

Lokalpoltiker slår in öppna dörrar

Tre möten i Väderstad, Mantorp och Skänninge med karaktären av rundabordssamtal samt en avslutande skarp debatt i Gästisparken. Så ser den lokala valrörelsen ut enligt dagens nummer av Corren.

Tidningen har låtit kommunalpolitiker på de tre tätorterna lista de viktigaste valfrågorna. Åtminstone två slår in öppna dörrar.

Fredrik Holmer (M) i Väderstad tycker att det viktigaste är att underlätta för mer bebyggelse och att skolan ska vara kvar. Skolan kvar? Har inte hört ett knyst om att skolans existens på något sätt skulle vara i fara.

Birgitta Gunnarsson (C) säger att en ny idrottshall ligger Skänningeborna varmt om hjärtat och därmed är väl beslutet om en ny hall i praktiken fattat. Oppositionsrådet Carina Jönsson (S) har ju hävdat samma sak under fyra år. Birgitta tycker också att uppställningsplatsen för husvagnar på Väderkvarnsbacken ska genomföras så som det är tänkt. Varför har då i princip ingenting hänt under mandatperioden? Alliansen har haft alla möjligheter att genomföra bygget istället för att utreda i oändlighet. Eller har Fredrik indirekt avslöjat en nyhet?

Rainer Fredriksson (S) får representera Mantorp. Han har tagit detaljhandeln under sina vingars skugga och ser utvecklingen av Mobilia som en viktig fråga. Bygg- och vitvaror skulle vara ett bra komplement till det nuvarande sortimentet, tycker Rainer. Men att öppna butik är väl ingen kommunal angelägenhet. Det är väl upp till de kommersiella aktörerna att fatta ett sådant beslut om marknadsmässiga förutsättningar finns. Mjölby kommun har väl aldrig lagt hinder i vägen för Mobilia genom att neka bygglov? Noterbart är att ingen av de tillfrågade har synpunkter på den höga ungdomsarbetslösheten.

Min slutsats är att det finns ingen kommunal fråga som kan påverka utgången av kommunalvalet. Resultatet blir en spegling av riksdagsvalet. Man får dock glädja sig åt en avslutande debatt i Gästisparken. För fyra år sedan vägrade parterna att debattera med varandra om lokala frågor. Det måste ha varit unikt för svensk kommun med 25 000 invånare.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.