Fortsätt till huvudinnehåll

En riktigt bra Norgehistoria




I Sverige faller räntan under nollan. I Norge faller oljepriset med 50 procent på ett halvår. Frågan är vilka konsekvenser det får för vardagslivet i respektive land.

Trustoravslöjaren Gunnar Lindstedt från Skänninge har förklarat hur det hela hänger ihop i en artikel i Fokus. Inte bara oljepriset faller utan också produktionen nådde sin peak redan 2001. Norrmännen kan inte längre färdas genom livet på en räkmacka.

Skadeglädjen är den enda sanna glädjen och detta är den bästa Norgehistorien på många år.  Äntligen något som kan täppa till truten på storkäftade norrmän. För vi kan väl inte räkna med att de misslyckas i skid-VM i Falun? Hur var det Moltas Eriksson sjöng för många år sedan? ”Norge, Norge, det står en stank ända till Doggers bank”.

Men norrmännen behöver nog inte skicka sina medborgare på tiggeriresor till de nordiska grannländerna. Den norska oljefonden är den största institutionella förvaltaren i världen med ett kapital på 6500 miljarder kronor nästan dubbelt så mycket som Sveriges årliga BNP. Statskassan kan varje år förstärkas med 262 miljarder kronor.

Så sent som i juni låg priset på nordsjöoljan på strax över 100 dollar. Därefter har det i princip kollapsat till dagens nivå på 50 dollar. Sänkningen har vänt upp och ner på världen där stater som Ryssland och Venezuela närmar sig katastrof. Statoil är Skandinaviens största bolag. Det är börsnoterat men ägs till två tredjedelar av staten. Bolaget har redan gjort sig av med 1900 anställda och ytterligare tusentals får gå.

Tänk om Arla sänkt mjölkpriset för svenska bönder med 50 procent på ett halvår? Då hade bondevänliga tidningar som Corren översvämmats av insändare från ilskna mjölkbönder. Jämförelsen kanske är långsökt men mjölkhandeln lever under samma ekonomiska lagar som oljan. Är tillgången större än efterfrågan faller priset.

Den norska oljeindustrin sätter sitt hopp till det nya oljefältet Johan Sverdrup som kan mäta sig med de tidiga jättefynden Ekofisk och Statfjord från 60- och 70-talen men det dröjer till 2020-talet innan utvinningen kan starta. Lite ironiskt är det att det är ett svenskägt bolag, Lundin Norways, som funnit fältet och deltar i borrningarna.

Att den norska ekonomin står inför en tillnyktring är något som uppskattas i vårt västligaste landskap. Många bohuslänningar irriteras över invasionen av norrmän som driver upp huspriserna, belägrar varje parkeringsplats utanför Systemet i Strömstad och är stöddiga och högljudda i största allmänhet. Ungefär som vi svenskar retat oss på tyskar på Gran Canaria och Mallorca under många år.


Tjänster och gentjänster
Varför faller oljepriset? Ja, det är en kombination av den gamla lagen om efterfrågan och tillgång och storpolitik. Oljepriset låg i onsdags på 53 dollar per fat. Men frågan är om prisfallet är över. Amerikanska Citibank spådde i en färsk analys att priset kan fortsätta falla till 20 dollar.
Bakom prisraset ligger överproduktion i hela världen men framförallt i Saudiarabien. Saudierna säljer sin olja till rabatterade priser för att återta marknadsandelar och hävda positionen som världens största oljeproducent. USA har accepterat landets prispolitik. I utbyte får amerikanerna saudiernas stöd i kampen mot IS. Ett lågt oljepris destabiliserar samtidigt flera av USA:s fiender som Ryssland, Iran och Venezuela. Tjänster och gentjänster.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.