Fortsätt till huvudinnehåll

Rött ljus för snus i detta hus



Rött ljus för snus i detta hus.

 Innanför dessa grindar lägger du inte in en prilla. Från och med 1 februari råder absolut snusförbud på ASM Foods, ni vet det där företaget som förser Mjölby Resecentrum med choklad- eller vaniljdoft så gott som varje morgon.

Förbudet är inte populärt bland alla anställda. Många knorrar, talar om diktatur och att de ska söka sig en annan arbetsgivare. Så går snacket på stan. Jag känner inte till motivet till förbudet men jag antar att det handlar om hygieniska skäl eftersom ASM är ett livsmedelsföretag. Ämnet är uppenbart känsligt för varken företagsledningen eller facket vill uttala sig i media.

Jag har gjort viss research och kommit fram till följande. Företaget har fram till nu haft nikotinfria zoner i produktionen men nu har förbudet utsträckts till att även gälla på kontoret och utomhus. Gotahälsan hjälper de anställda med avvänjningen. De flesta accepterar förbudet men tycker att företagsledningen går för långt med ett utomhusförbud vilket de upplever som provocerande. Du får inte ens bära en dosa i fickan.

Det är intressant att uppnå en hög ålder för då har man möjlighet att jämföra nu och då. Pendeln svänger fram och tillbaka. Från 60-talets rökrutor på skolgårdarna till dagens totalförbud i offentliga miljöer. Vi ser inga ”Förbud mot att beträda gräsmattan” längre men på andra områden som hälsa och livsstil intar myndigheter, arbetsgivare och massmedierna en förmyndarattityd gentemot medborgarna.

Jag är varken rökare eller snusare så ni kan inte beskylla mig för att tala i egen sak och det råder ingen tvekan om nikotinets skadliga effekter. Men utvecklingen oroar mig. Vem blir nästa måltavla för puritanerna? Koffeinisterna? Då är vi många som hamnar i skottgluggen.

ASM ägs sedan två år av den stora belgiska chokladtillverkaren Barry Callebaut och ligger på Kyrkogatan i Mjölby. 127 anställda, 430 miljoner i omsättning, resultatet efter finansnetto 21 miljoner kr.

Företagets slogan är ”Om du jagar söta drömmar, är du på rätt plats”.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.