Fortsätt till huvudinnehåll

Rött ljus för snus i detta hus



Rött ljus för snus i detta hus.

 Innanför dessa grindar lägger du inte in en prilla. Från och med 1 februari råder absolut snusförbud på ASM Foods, ni vet det där företaget som förser Mjölby Resecentrum med choklad- eller vaniljdoft så gott som varje morgon.

Förbudet är inte populärt bland alla anställda. Många knorrar, talar om diktatur och att de ska söka sig en annan arbetsgivare. Så går snacket på stan. Jag känner inte till motivet till förbudet men jag antar att det handlar om hygieniska skäl eftersom ASM är ett livsmedelsföretag. Ämnet är uppenbart känsligt för varken företagsledningen eller facket vill uttala sig i media.

Jag har gjort viss research och kommit fram till följande. Företaget har fram till nu haft nikotinfria zoner i produktionen men nu har förbudet utsträckts till att även gälla på kontoret och utomhus. Gotahälsan hjälper de anställda med avvänjningen. De flesta accepterar förbudet men tycker att företagsledningen går för långt med ett utomhusförbud vilket de upplever som provocerande. Du får inte ens bära en dosa i fickan.

Det är intressant att uppnå en hög ålder för då har man möjlighet att jämföra nu och då. Pendeln svänger fram och tillbaka. Från 60-talets rökrutor på skolgårdarna till dagens totalförbud i offentliga miljöer. Vi ser inga ”Förbud mot att beträda gräsmattan” längre men på andra områden som hälsa och livsstil intar myndigheter, arbetsgivare och massmedierna en förmyndarattityd gentemot medborgarna.

Jag är varken rökare eller snusare så ni kan inte beskylla mig för att tala i egen sak och det råder ingen tvekan om nikotinets skadliga effekter. Men utvecklingen oroar mig. Vem blir nästa måltavla för puritanerna? Koffeinisterna? Då är vi många som hamnar i skottgluggen.

ASM ägs sedan två år av den stora belgiska chokladtillverkaren Barry Callebaut och ligger på Kyrkogatan i Mjölby. 127 anställda, 430 miljoner i omsättning, resultatet efter finansnetto 21 miljoner kr.

Företagets slogan är ”Om du jagar söta drömmar, är du på rätt plats”.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom