Fortsätt till huvudinnehåll

Hjälten sitter bakom kassaboken



Foto: MIA KARLSVÄRD. Segerjubel för Piraterna i år igen?

Speedwayen regerar i Motala med omnejd. Premiär Piraterna-Elit Vetlanda i morgon på Duntis och NTM-koncernen brassar av en välfylld speedwaybilaga. Tomas Augustsson har t o m varit i Kalifornien där ikonen Greg Hancock har sin vinterbas. Hancock får lika stort utrymme som Piraternas temperamentsfulle lagledare Stefan Andersson Skill som talar ut om engagemanget, hälsan och nödvändigheten med en tydlig ledare bland alla stora egon till förare. För undertecknad som mest konsumerar speedway via TV är det stor underhållning när Stefan greppar den svarta sorgtelefonen på Duntis för att leverera en hejdundrande utskällning till domaren. Stefan är en citatmaskin.

Om man använder tidningsbilagor som mätinstrument så är speedwayen nummer två efter hockeyn i vårt län om man anlägger ett kommersiellt perspektiv.  Det var länge sedan Corren och Motala Tidning levererade en golf- eller fotbollsbilaga och tidningsfolket vet var annonspengarna finns.

Om sporten står stark i västra Östergötland är situationen den motsatta för hela landet. Ekonomin svajar och namnkunniga lag tackar nej till Elitserien även om de har de sportsliga kvalifikationerna. Nyrekryteringen av unga förare är dålig.  Sju lag innebär sex hemmamatcher och då är det svårt att bygga en stabil ekonomi. En inställd match på grund av regn kan få svåra konsekvenser. Den verklige hjälten sitter inte bakom styret utan bakom kassaboken för att få debet och kredit att gå ihop.

Men i morgon kväll står Piraterna och Vetlanda på startlinjen igen och publiken är mångdubbelt större än de 600 som såg seriefinalen mellan MAIF och Dalkurd i går. Om det blir någon match vill säga. Väderprognosen för tisdag säger risk för regnskurar. Vi håller tummarna.

För tre år sedan hade jag ett ingående snack med en speedwayförare som var aktiv under 50- och 60-talen. Olle Segerström i Eskilstuna var jämnårig med Varg-Olle Nygren i Vargarna och kallade följaktligen för Smed-Olle i tidningsspalterna. Jag hade inte en aning om hans bakgrund när jag anlände till kedjehuset i Ödeshög för att göra en intervju inför hans 85-årsdag sommaren 2012.

1950-talet var sportens glansperiod och publiksiffror på 4 000 – 5000 var inte ovanliga vid en vanlig seriematch. Olle körde speedway i alla nordiska länder plus England och Australien. Vid en match mellan Vargarna och West Ham i London körde Olle fullt (12 poäng) som reserv för Varg-Olle inför 50 000 åskådare. Det var nära att Olle blev kvar på de brittiska öarna.

”Både West Ham och Manchester ville ha mig och jag körde någon match för Manchester men jag kunde ingen engelska så jag tröttnade och vände hem till Eskilstuna”.

Alla minns Varg-Olle från den här epoken men sällan nämnas någon annan. Hur kommer det sig?

”Varg-Olle var ett PR-geni som spottade ur sig rubrikstoff och journalisterna älskade honom. Jag höll distansen till reportrarna och koncentrerade mig på körningen och mekandet.”

Som nybliven pensionär flyttade Olle till Ödeshög 1991. Enda anknytningen till Ödeshög var att hans syster och svåger var bosatta på orten.

Drygt ett år efter 85-årsdagen avled Olle Segerström. Gamla förare lämnar ovalen men sporten består.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom