Fortsätt till huvudinnehåll

Hjälten sitter bakom kassaboken



Foto: MIA KARLSVÄRD. Segerjubel för Piraterna i år igen?

Speedwayen regerar i Motala med omnejd. Premiär Piraterna-Elit Vetlanda i morgon på Duntis och NTM-koncernen brassar av en välfylld speedwaybilaga. Tomas Augustsson har t o m varit i Kalifornien där ikonen Greg Hancock har sin vinterbas. Hancock får lika stort utrymme som Piraternas temperamentsfulle lagledare Stefan Andersson Skill som talar ut om engagemanget, hälsan och nödvändigheten med en tydlig ledare bland alla stora egon till förare. För undertecknad som mest konsumerar speedway via TV är det stor underhållning när Stefan greppar den svarta sorgtelefonen på Duntis för att leverera en hejdundrande utskällning till domaren. Stefan är en citatmaskin.

Om man använder tidningsbilagor som mätinstrument så är speedwayen nummer två efter hockeyn i vårt län om man anlägger ett kommersiellt perspektiv.  Det var länge sedan Corren och Motala Tidning levererade en golf- eller fotbollsbilaga och tidningsfolket vet var annonspengarna finns.

Om sporten står stark i västra Östergötland är situationen den motsatta för hela landet. Ekonomin svajar och namnkunniga lag tackar nej till Elitserien även om de har de sportsliga kvalifikationerna. Nyrekryteringen av unga förare är dålig.  Sju lag innebär sex hemmamatcher och då är det svårt att bygga en stabil ekonomi. En inställd match på grund av regn kan få svåra konsekvenser. Den verklige hjälten sitter inte bakom styret utan bakom kassaboken för att få debet och kredit att gå ihop.

Men i morgon kväll står Piraterna och Vetlanda på startlinjen igen och publiken är mångdubbelt större än de 600 som såg seriefinalen mellan MAIF och Dalkurd i går. Om det blir någon match vill säga. Väderprognosen för tisdag säger risk för regnskurar. Vi håller tummarna.

För tre år sedan hade jag ett ingående snack med en speedwayförare som var aktiv under 50- och 60-talen. Olle Segerström i Eskilstuna var jämnårig med Varg-Olle Nygren i Vargarna och kallade följaktligen för Smed-Olle i tidningsspalterna. Jag hade inte en aning om hans bakgrund när jag anlände till kedjehuset i Ödeshög för att göra en intervju inför hans 85-årsdag sommaren 2012.

1950-talet var sportens glansperiod och publiksiffror på 4 000 – 5000 var inte ovanliga vid en vanlig seriematch. Olle körde speedway i alla nordiska länder plus England och Australien. Vid en match mellan Vargarna och West Ham i London körde Olle fullt (12 poäng) som reserv för Varg-Olle inför 50 000 åskådare. Det var nära att Olle blev kvar på de brittiska öarna.

”Både West Ham och Manchester ville ha mig och jag körde någon match för Manchester men jag kunde ingen engelska så jag tröttnade och vände hem till Eskilstuna”.

Alla minns Varg-Olle från den här epoken men sällan nämnas någon annan. Hur kommer det sig?

”Varg-Olle var ett PR-geni som spottade ur sig rubrikstoff och journalisterna älskade honom. Jag höll distansen till reportrarna och koncentrerade mig på körningen och mekandet.”

Som nybliven pensionär flyttade Olle till Ödeshög 1991. Enda anknytningen till Ödeshög var att hans syster och svåger var bosatta på orten.

Drygt ett år efter 85-årsdagen avled Olle Segerström. Gamla förare lämnar ovalen men sporten består.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.