Fortsätt till huvudinnehåll

Lokalpatrioterna hickar till



Ta en titt på tabellen här nedan. Tidningen Fokus har med hjälp av Handelshögskolan i Jönköping rangordnat Sveriges kommuner. Var är det bäst att bo 2015?

Jag har tagit mig friheten att plocka ut en Östgötalista. Linköping är bäst i länet med en tiondeplats med Norrköping på andra plats. Störst är bäst och vackrast.

En och annan lokalpatriot i länet får nog sin världsbild rubbad och hickar till när de läser fortsättningen
.
Mjölby är tredje bäst i länet och har storheter som Söderköping, Finspång, Motala och Vadstena efter sig. Men så är det inte sandstränder, kanaler, medeltida katedraler, golfbanor eller antalet skärgårdsöar som undersökts utan mer prosaiska variabler som bäst att vara ung, bäst att arbeta, bäst att vara äldre etc.

Motala först på plats 138. Hur ska de flitiga författarna av pressmeddelanden på Tillväxt Motala tackla det?

Mjölbyborna brukar vanligen inte hålla svansen högt. Ingen Göta kanal, ingen medeltida katedral, ingen Kolmården eller universitet. Bara en liten ganska välskött kommun där invånarna (de flesta) går till jobbet varje dag och kanske tar sig en bläcka på fredagen.  

Med den här undersökningen i ryggen kan Mjölbyborna lyfta näsan högre men inte så högt att man inte hittar till Resecentrum.

Eventuella klagomål från Boxholm, Vadstena eller Motala kan framföras till Handelshögskolan i Jönköping. Dom busarna.

Placering inom parentes är fjolårsplaceringen
Linköping             10 (12)
Norrköping            37 (34)
Mjölby                   75 (103)
Söderköping         101 (135)
Finspång              119 (162)
Motala                   138 (141)
Vadstena               167 (168)
Åtvidaberg            184 (210)
Boxholm               212 (237)
Ödeshög                236 (219)
Ydre                      256 (235)
Valdemarsvik        284 (268)

Det finns 290 kommuner i landet.      




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.