Fortsätt till huvudinnehåll

"An offer you can´t refuse"



Information som är guld värd.
 
Brukar du titta in på Hemnet för att kolla slutpriset på grannens bostadsrätt eller inredningen i stans fräsigaste villa? Du är inte ensam. Sajten har upp till två och en halv miljon unika besökare varje vecka. Otroliga siffror. Var fjärde svensk är inne på sidan.

Man går inte in på sidan enbart för att leta ett nytt hem. Till Hemnet går man för att bedöma storleken på sin bostadsförmögenhet eller kanske bara för att kolla vad Mjölbyborna har på sina altaner.

Hemnet är unikt för den ägs av mäklarna själv. Sedan 1998 har de byggt upp denna infrastruktur. Till en början var annonseringen gratis men sedan två år kostar varje annons 600 kr.

I veckan tillkännagav Schibsted, som äger både Aftonbladet och Blocket, att de vill köpa Hemnet för – håll i er nu – en och en halv miljard kr. Två av delägarna, Svensk Fastighetsförmedling och Swedbank Fastighetsförmedling som äger 50 procent av bolaget, tackar ja. Information är big business numera.

Enligt analytiker som tidningen Fokus talat med så är erbjudandet så bra att det går inte att tacka nej till. ”An offer you can´t refuse”.

Men frågan är om inte mäklarna skjuter sig själva i foten på sikt. En stor del av värdet med en mäklare är att annonsen hamnar på Hemnet. Och det vet den norska koncernen om. Planerna på att krama mer intäkter ur sajten kan bara tolkas som att stora avgiftshöjningar är att vänta vilket lär pressa mäklarna till lägre marginaler. Det är inte rimligt att tro att den kostnaden kan vältras över på konsumenterna.

Miljardaffären är dock inte i hamn ännu. Konkurrensverket har stoppat liknande affärer tidigare. De senaste åren har små mäklarfirmor haft allt svårare att hävda sig på marknaden och med Schibsted som ny ägare påskyndas utvecklingen mot större firmor. Många små mäklare ute i landet hoppas på att Konkurrensverket vässar klorna.

Så ägs Hemnet. Svensk Fastighetsförmedling 16 procent, Swedbanks Fastighetsbyrå 34, Mäklarsamfundet 25 och Fastighetsmäklarförbundet 25 procent.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.