Fortsätt till huvudinnehåll

Störst är inte alltid vackrast



Inte för att jag vet vad den är värd men nu har Svenskt Näringsliv presenterat årets upplaga av det Lokala företagsklimatet. Vad kan vi då utläsa av serietabellen? Jo, störst är inte alltid vackrast.

Av länets 290 kommuner placerar sig Ydre bäst med en 43:e plats vilket är två placeringar bättre än i fjol. Ödeshög och Åtvidaberg ligger också högt med en 58:e respektive 64:e plats. Först på 97:e plats kommer Linköping som har rasat 62 placeringar.

Mjölby ligger på 113:e plats och har klättrat 23 placeringar. Än bättre har Boxholm klättrat – från plats 200 till 142.

I Motala kommunhus måste siffrorna ha åstadkommit en chock. Plats 244 och ett fall på 33 placeringar. Bara Valdemarsvik är sämre på plats 280.

Vilken kommun har den största PR-avdelningen? Jo, Motala kommun. Tillväxt Motala – av somliga kritiker kallad Missväxt Motala – kallar till presskonferens med jämna mellanrum för att berätta om nya djärva satsningar. För några år sedan var undersökningen en begivenhet och regionchefen Christer Mård for runt på Eriksgata i länet och kommenterade i lokala medier. Idag (onsdag) har jag bara upptäckt en artikel i Motala Tidning. Vi konstaterar att Motala är bättre på speedway och cykel än på företagsklimat.

Kommunledningarna har tagit emot Svenskt Näringslivs domar på olika sätt. För dem som har positiva siffror är allt frid och fröjd medan övriga kommunalråd har underkänt såväl frågeställningar som mätmetoder.

Vad är då undersökningen värd? Ja, för min del har jag en känsla av att det är det gamla vanliga skattekvirret som har förpackats i siffror och ännu fler ord. Jag tror inte att något kommunalråd ligger sömnlös om natten fördenskull.

Kan man dra någon slutsats av att det är tre små kommuner som toppar i Östergötland? Kan det vara så enkelt alla känner alla och ortens ledande företagare och kommuntjänstemännen träffar varandra dagligen på den lokala pizzerian? Eller på Rotary och Odd Fellow.


Ydre                           43             +2
Ödeshög                     58             -5
Åtvidaberg                 64             -31
Linköping                  97             -62
Kinda                         110           0
Mjölby                       113           +23
Boxholm                    142           +58
Finspång                    147           +45
Norrköping                160           0
Söderköping              197           +10
Vadstena                    199           +20
Motala                       244           -33
Valdemarsvik            280           -39

Solna vann racet för tionde året i följd.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom