Fortsätt till huvudinnehåll

Regionråd i skottlinjen





Trängsel har dominerat mediedebatten i Östergötland den senaste tiden. Långa bilköer kring förra veckans flygdagar på Malmslätt och korkade vakter som hindrade Malmslättsbor att köra till sina bostäder. Trängseln på US parkering är ett tvisteämne sedan flera år och inte blev det bättre av att Region Östergötland (f d Landstinget) beslutat avgiftsbelägga de anställdas parkeringar med 550 kr i månaden, därtill uppmuntrade av Skattemyndigheten.

Det är självklart att ett evenemang som Flygdagarna, som enligt arrangörerna lockade 130 000 besökande över två dagar, vållar logistikproblem. Oavsett om du kört bil eller åkt buss till Malmen. Enda lösning på problemet är kanske, som Helikopterflottiljens informationschef Lasse Jansson påpekar på Correns insändarsida idag, nämligen att inte arrangera några flygdagar alls.

Om avsikten med avgiftsbeläggningen på US är att minska trycket på parkeringen eller att dra in välbehövliga kulor till Regionen vet jag inte, men jag konstaterar att åtskilliga offentliganställda på olika håll i Linköping och Mjölby parkerar sina fordon gratis hela arbetsdagen. Rättvisa?

Regionrådet Göran Gunnarsson (C) har hamnat i mediernas skottlinje. Han är ordförande i Trafik- och samhällsplaneringsnämnden som beslutat om nedläggning av 28 busslinjer på landsbygden. Därmed har flera gymnasieelever missat möjligheten att ta sig till skolan med kollektivtrafik. Många ilskna insändare och debattörer har bland annat ifrågasatt Gunnarssons lojalitet med landsbygdens invånare vilket är känsligt om man företräder Centerpartiet.

Göran Gunnarsson har svarat med ett antal inlägg på sin Facebooksida där han redogör för de nedlagda linjernas ekonomi. Jag ska inte trötta er med för mycket siffror utan nöjer mig med att redogöra för linje 625 och 580. Jag citerar:

”Nu fortsätter min genomgång av de busslinjer som vi lagt ner i ett beslut för ett år sedan. Linje 625 Klockrike-Fornåsa-Borensberg. Resandeunderlaget består till 70% av grundskoleelever och 20% gymnasieelever. Det är ett litet fåtal arbetspendlare. Biljettintäkterna är 112 00 kronor och kostnaderna 784 901 kronor. Täckningsgraden är 15.56%. Där finns också en linje 614 som kan täcka det mesta av arbetspendling. Skoleleverna fördes över till skolskjuts.

Linje 580. Hycklinge-Horn-Vimmerby. Det var en linje som gick 2 turer i vardera riktningen varje skoldag anpassade till tiderna för gymnasieskolan i Vimmerby. Det var därför ingen linje som egentligen kunde användas för arbetspendling. Linjen hade under ett år 4219 påstigande. Andelen skolkort var 96.7%. Biljettintäkten var 51 609 kronor och kostnaden för linjen var 968 012 kronor. Per påstigande var intäkten 12.23 kronor och kostnaden per påstigande 229.44 kronor. Täckningsgraden för linjen var 5.33%.”

Efter att ha läst denna och andra redogörelser där täckningsgraden är mindre än 10 procent har jag en annan förståelse för Gunnarssons sits. Ingen trängsel på de bussarna. Så här kan man inte handskas med skattemedel. Pengarna bör användas där de gör mest nytta.

Gunnarsson skriver också att hans nämnd informerade kommunerna om beslutet för ett år sedan men det väckte inget intresse hos tjänstemän eller politiker. Förrän medierna knackade på dörren för ett par veckor sedan.

Vad jag inte förstår är varför inte Göran Gunnarsson inte redovisar siffrorna i en debattartikel i NT och Corren allrahelst som Gunnarsson anser att han är felciterad i den senare tidningen. Visserligen har Gunnarsson över 1 300 FB-vänner men det är ändå en begränsad läsekrets.

Debatt och opinionsbildning är väl en politikers livsluft.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom